Vedligeholdelse af forgafler og bagdæmpere

Updated: november 14, 2013

Vedligeholdelse af forgafler

En guide til et ofte overset område

af Henrik Jappe

Der bliver solgt ca. 500.000 cykler om året, heraf ca. 55.000 mountainbikes, og dermed også rigtig mange forgafler og bagdæmpere. Cyklerne sælges ofte med et gratis eftersyn hos cykelhandleren, hvor delene og funktion ses efter. Desværre oplever jeg ofte kammerater, som har været igennem denne proces, uden der er set på deres forgaffel eller bagdæmper. De er ved køb i bedste fald sat op til deres vægt, med et ca. SAG (vandring i procent af samlet vandring, når du sidder stille på cyklen), men helt sikkert ikke til kørestil, hvilket også ville kræve, at cykelhandleren investerede lidt tid i skoven med kunden. Det kan lade sig gøre, men det vil øge prisen og generelt være svært. Så på det område må du nok søge hjælp hos dine erfarne klubkammerater eller specialbutikker. Vi tilbyder gaffeltuning i Roskilde Mountainbike Klub, hvor 2-3 stykker får lavet det idielle set up, og derefter køres der på udvalgte steder, hvor gaffel og dæmper tunes til netop dig. Det tager 2 timer, er faktisk ganske sjovt, og alle oplever bagefter, at de har fået en ”helt ny cykel”, som kører meget bedre. De har også lært deres grej at kende og kan bagefter selv justere lidt på tryk, rebound og køre nogle tests.

Men når mange ikke får efterset deres gaffel og dæmper på det gratis serviceeftersyn, hvad så? Og hvorfor? Hvorfor er ganske enkelt. Rigtig mange mountianbikes sælges i forretninger, hvor personalet ikke har nok kendskab til gaflernes opbygning og funktion. De har måske ikke været på det obligatoriske kursus, som kræves fra producenten, for at få lov at åbne gaflen og samtidig overholde garantien. Jeg kan nu godt forstå det, da det vil kræve en del ressourcer at være helt up to date med alle produkter, der er i en forretning og som kommer på en fix og færdig cykel. Desuden kræver det jo tid og personale at gå til alle de servicekurser, og når de så er på plads, nytter det jo ikke at få 2-3 gafler ind om året. Alt er jo hurtigt glemt, hvis man ikke øver sig hver dag. Så set fra forretningens side er det vel ok, de kan jo bare sende produktet til importøren? Eller hvad bør de som minimum oplyse kunden ved køb og service? Jo de bør som minimum oplyse kunden om garantiforpligtelser og serviceintervaller på gaflen. Åbner du den selv indenfor garantiperioden, er garantien væk. Hvis du ikke får den serviceret efter de intervaller, som er fastsat af producenten, er garantien i fare. De bør oplyse dig om de selv kan lave service på gaflen, eller om den skal sendes til importøren og igen, om importøren i Danmark kan lave service, eller han skal sende den til et andet land. Hvor lang tid skal du skal vente på at få den serviceret? Hvad koster en stor og lille service? Det kunne faktisk ret let laves i et lille skema, som kunden kunne få udleveret sammen med cyklen ved køb, så kunden ikke selv skulle bruge timer på manualer og internettet, hvilket nok kun få får gjort.

Vedligeholdelse af forgafel

Fox har egen hjemmeside, hvor alle servicemanualer og evt. videoer kan findes. Når du går ind på siden, bliver du spurgt, om du er privat eller forhandler. Jeg har selv brugt den flere gange, og det virker fortrinligt, hvis du selv vil servicere din forgaffel eller dæmper. BikeToyz, som importerer Fox, har to mand ansat til at lave service. Jeg har talt med Jens, og han gav mig en rigtig god indføring  i, hvordan de arbejder og holder fokus på at være 100% up to date på nye produkter. Jens fortalte også, at de oplever, at svenskerne  er bedre end os danskere til at få overholdt serviceintervaller, så vi var enige om, at der skal gøres noget i Danmark for at få forbrugeren til at servicere sit produkt til tiden, så det holder længere og køreoplevelsen er den bedste.

Rock Shox har også en fremragende hjemmeside med en masse manualer, både tekniske, grundlæggende og service. De har et rigtig godt filter, som gør det let at finde frem til det produkt, du skal bruge, og så er starten af servicemanualen rigtig god, da den viser, hvilket værktøj du skal bruge, så du ikke risikerer at gå igang uden. Jeg har talt med Pia Grøn, som er Servicechef hos Cycle Service Nordic, der importerer Rock Shox. De arbejder ligesom alle andre med faste serviceintervaller, men tilføjer, at det naturligvis er forskelligt, hvor meget en gaffel slides på et fast interval. Kører du både vinter og sommer? Kører du kun skov eller kun landevej? Og Pia nævner specifikt, at man skal være opmærksom på kondensdannelse ved svingende temperaturer. Et servicekit koster fra ca. kr. 300, og en mekaniker skal bruge en god time på et service. På Cycle Service Nordics hjemmeside kan du også finde links til alle relevante manualer og videoer. God oversigt og god service. 

Magura har ingen dansk importør. Jeg har selv haft flere Magura gafler til XCO/XCM, og de er rigtig gode, så jeg kan anbefale at se på dem via tyske internetbutikker. De har rigtig gode manualer og videoer til at understøtte produkter og evt. service. Alternativt til egen service og MTBshop kan Maguragafler sendes til div. tyske forretninger for service.

En af de, som satser mest på gaffel og dæmperservice herhjemme, er MTB-Shop i Århusgade, København Ø. Søren, som driver servicecentret, har mange års erfaring, herunder specielt i Cannondales produkter, hvor de tilbyder den eftertragtede 88+ tuning af Cannondales gafler. Forretningen handler ikke med cykler, men har specialiseret sig i at lave service og tune gafler og dæmpere. Det gør, at de både kan hjælpe privatkunder såvel som andre cykelbutikker, og at de via det koncept får et stort flow af gafler og dæmpere til service. Da markedet for gafler og dæmpere er meget stort, har de erkendt, at de ikke kan alt, og derfor vil kunderne opleve, at de af og til siger nej tak til opgaven. Dermed garanterer de kunden, at det er en service, de kan lave, har prøvet før, samt at værktøjet og delene er på værkstedet. Søren påpeger også, at et meget rent værksted er vigtigt. En udfordring for dem er beskidte cykler. Når gaflerne skilles ad, skal det gøre i et rent rum, ellers risikerer kunden bare at få en dårligere gaffel retur. Det stiller jo krav til forretningerne, hvor MTBShop som specialist kan indrette sig præcis til det formål.

Jeg har lavet en lille oversigt over de største gaffelproducenter og hvordan deres service i Danmark fungerer.

JappeSkema3

Bikelife i Køge, som netop er åbnet og ejes og bestyres af Klaus Nielsen, Danmarks gennem mange år bedste MTB-rytter, laver både lille og stor service på de to store mærker, Fox og Rock Shox. Forretningen, der er en Giant konceptforretning fortæller, at de også hjælper kunderne med at sætte gaffel og dæmper op, ikke kun tryk, men også rebound, kørestil, samt gode råd til, hvordan kunden selv kan tune videre på opsætningen.

Bikelife i Køge

Morten fra Bikelife i Køge – besøg butikken der er en oplevelse i god og professionel service

Ride4Fun i Søborg handler rigtig meget Specialized og laver service og set up på Specialized eget Brain system. Roger fra butikken siger, ”vi har skabt topmoderne butikker med et afslappet miljø og servicemindet personale, der med det rette udvalg af produkter og know-how har sat os i front på race- og mountainbikefronten. Vi er et certificeret Specialized værksted, og vores mekaniker har indgående kendskab til både servicering af Rockshox og Fox gafler og dæmpere samt Specialized Brain systemet. Vi opsætter din cykel, så den står korrekt, sørger for det optimale tryk i dæmperne og vejleder i brug af Brain systemet. Ride4 fun afholder hvert år mekanikerkurser, hvor de mest basale vedligeholdelses-fif gennemgås”.

Vedligeholdelse af forgafel

En tynd gaffelolie til brug HVER GANG du har kørt

En af de største og mest kendte i Europa er TFTuned. Et engelsk firma, som kan servicere, tune og optimere de fleste gafler og dæmpere. Se her for yderligere oplysninger. http://www.tftunedshox.com/service/default.aspx

Hvis jeg skal konkludere på denne miniartikel, på egne vegne, klubkollegaer, importører og forretninger, jeg har talt med, må det være: 

  1. Forretningerne skal generelt blive bedre til at formidle omkring gafler. F.eks. et enkelt skema, hvori der tydeligt fremgår konsekvenser ved udeblivelse. Indkaldelse til service via mail/SMS efter tidsintervaller, hvorefter forretningen kan tage en dialog med kunden omkring antal kørte km, vejr de er kørt i, og så vurdere, om det er nu, der skal laves service.
  2. Kunderne skal blive bedre til at huske deres serviceintervaller på cykel og gafler, som de gør på deres bil. De skal også blive bedre til at rengøre gaffelben efter hver tur og smøre med lidt Brunox eller lignende produkt. Endelig skal de søge klub/forretning/kursus, hvor de kan lære mere om deres gaffel og brug og få den tunet korrekt.
  3. Få lavet service hos en forhandler, som er professionel, dvs. er up to date på kurser og laver mange gafler.

Links:

OBS. MTB shop er desværre lukket efter denne artikel er skrevet. 

www.ride4fun.dk

http://www.facebook.com/#!/pages/Bikelife-v-Klaus-Nielsen/364344006994380?fref=ts