Test af ROSE X-LITE CDX-4400

Updated: august 8, 2017

Af Gert Caspersen

Rose er nu på markedet med en ny racercykel i deres komfortversion og den er denne gang forsynet med skivebremser. Videre er den testede model udstyret med deres egne kulfiberhjul til dæk/slange kaldet CW-1550 Carbon Disc. Tallet hentyder til vægten på hjulsættet. Fælghøjden er på 44 mm, og den indvendige bredde på fælgen er 17 mm. Hjulsættet er spændt op med 28 Sapim kniveger m. alu-nipler. Egerne er forankrede på Rose.s egne nav med forseglede lukkede lejer. Cassettebodyen er kompatibel med Shimano/SRAM 11 speed.

Hjulene er forsynet med Continental GP 4000S II i str. 25 mm.

Selve rammen er som sagt en komfortramme, hvilket betyder, at den er lavet lidt højere i kronrøret samtidig med, at den er lidt kortere i overrøret end en standardramme. Det betyder mindre belastning for ryggen. Rammens vægt er opgivet til ca. 990 gram, hvilket må siges at være en lav vægt, og den er udført i High Modulus Aerospace kulfiber med trækstyrker på henholdsvis 40 tons og 60 tons.

Den findes i str. 50, 53, 55, 57, 59, 61 og 64 cm og kommer kun i en farve, nemlig matsort med røde stafferinger.  (Bemærk lige, at du kan få helt op til str. 64 cm).

Forgaflen er ligeledes lavet i samme type kulfiber og med 1 ¼ tomme leje i bunden og 1 1/8 tomme i toppen. Der er på toppen ved venstre forgaffelben et lille hul til bremsehydraulikslangen til forbremsen. Tilsvarende er der længere nede på samme gaffelben et lille hul, hvor slangen kommer ud. Det er lavet virkelig flot.


Bagstræbere uden bremsebro

Gruppen på cyklen  er SRAM Force 22 med Compact kranksæt 50/34 og en 11-28 cassette på bagkransen. Bremseskiverne er på 160 mm både for og bag. Styret er fra Ritchey og hedder WCS Road Stream II Carbon og frempinden en Ritchey WCS C220. Sadelpinden er også fra Ritchey og er Superlogic Link 15 Flexlogic carbon. Sadlen er en Selle Italia Flite Flow.

Ved bestilling af cyklen via Rose.s website har du udover størrelsen på cyklen selv mulighed for at konfigurere valg af op til 4 forskellige hjulsæt, 10 forskellige dæktyper, 6 forskellige kranksæt. Der er endnu flere valgmuligheder, herunder indenfor styr, frempinde, sadler og sadelpinde.

Du kan også som tilvalg få medfølgende flaskeholdere, pedaler og computerholder.


Ritchey Aero styr og bremsegreb med indbygget hydraulisk olie-reservoir

Der er, mens artiklen skrives, en leveringstid på cyklen på ca. 8 uger. Vælger du ex. Shimano gruppe, er leveringstiden på 3 uger.

Efter bestilling/betaling  modtager du cyklen i en stor papkasse, og det eneste du selv skal gøre for at færdiggøre cyklen til brug er, at montere sadelpinden, hvor sadlen i forvejen er monteret. At rette styret til og montere hjulsættet samt komme luft i dækkene og evt. montere dine egne pedaler.

Det er dog tilrådeligt at have en momentnøgle ved hånden, idet både sadelpind, styr og frempind bør spændes med det rette moment.

Således bør du være klar til første cykeltur ca. 10-15 minutter efter modtagelsen.

Cykeltesten er foregået dels i Danmark samt under ophold på Mallorca, hvor cyklen er blevet testet under bjergkørsel, på både stejle opkørsler og hidsige nedkørsler med høj fart.

Mit førstehånds indtryk af cyklen er, at den giver en meget komfortabel oplevelse, hvilket jo også er hensigten med rammen. Jeg flyttede dog nogle spacere væk fra undersiden af frempinden, idet jeg selv gerne ville have en lidt mere racerpræget kørestilling.

Bremserne, som er skivebremser, tager rigtig godt fat, og de er nemme at kontrollere, hvilket med et fint ord hedder, at deres modulation er god. Det var for mig første gang, at jeg skulle køre på racercykel med skivebremser, men det tog kun en kort tur i bjergene, før jeg havde vænnet mig til dette.

Der kom en gang imellem en lille squirk lyd, når jeg bremsede, men dette forekommer jo også ofte, hvis man benytter sig af almindelig fælgbremser.

Trygt er det også at vide, at skivebremserne også fungerer i regnvejr.

Selve kabelforbindelserne ud til bremsekaliberne er lavet rigtig flot og er således kun marginalt synlige, idet forbindelserne hovedsagligt forløber indvendigt i rammen og forgaflen.


Forgaflen med SRAM Force 160 mm skivebremse

Aerostyret fra Ritchey med helt flad overdel kunne godt forventes at være ubehageligt at holde om, når man positionerer hænderne oven på styret ved ex. opadkørsel på bjerge. Dette blev dog gjort til skamme, idet det faktisk virkede ganske komfortabelt. Ligeledes også en god bukning og behageligt styrbånd, (Xtreme Gel Comfort), når man indtog en aerodynamisk position med hænderne nede i hornene.

Rammen føltes for mig styrestabil og med god respons, samt minimal flex ved accelerationer.

Eneste anke, og det skyldes ikke rammen, er, at der ved sidevind skal holdes godt fat i cyklen. Dette skyldes hjulsættet med de 44 mm høje kulfiberhjul. Det vil ikke være det store problem i Danmark, hvor du vil kunne få gevinst af disse, men på nedkørsler i bjergrigt terræn skal der holdes godt fast i cyklen, og min anbefaling vil helt klart være, at hvis du køber cyklen til bjergkørsel, så bør du vælge et hjulsæt med mindre højde på fælgene.

Mens jeg kørte på Mallorca fik cyklen rigtig mange positive bemærkninger. Bl.a. var der også flere som umiddelbart prissatte den til 6.000,- euro, hvilket jo omregnet er ca. kr. 44.700,-, og når man så konstaterer, at cyklen vejl. kun står til kr. 24.559,84, så er det nok ikke det værste, man kan smide sine penge ud på.

Cyklen, som vist her i artiklen, kan som sagt købes i både billigere og dyrere varianter.


Rose 4400 CDX på en nedkørsel på Mallorca

Nærmere oplysninger om cyklen på

www.rosebikes.dk

Plusser:

Rigtig meget cykel for pengene.

Frækt udseende og god farvesammensætning.

Velfungerende gruppe.

Skivebremser.

Kulfiberhjul.

Ingen slid på fælge ved opbremsning.

God stivhed og responsivitet.

Minusser:

Stejlt sadelrør, (75 grader), som gør, at du skal være opmærksom på at bestille sadelpind med ekstra seatback ved mindre rammer.

Matte lakering kan være lidt vanskelig at rengøre.

Der burde medfølge en lille momentnøgle til montering. (Ses hos andre websites).