Test af Canyon Inflite 9.0 AL

Updated: februar 10, 2015

Enkelt-rent-og-stilfuldt-design

Af Henrik Jappe
Foto: Henrik Jappe

En cross cykel til rigtig god pris.
Her får I lige en smagsprøve på en cross- cykel, som blev introduceret sidste år, men som nu er opgraderet og skal hives igennem mudder og pladder til vinterens crossløb. Her kan I læse om den første del af testen, som kort beskriver cyklen, nogle test ture, samt oplevelsen af den til to crossløb i hhv. Holbæk og Ringsted. Anden del af testen må I så vente med til maj nummeret, men bare rolig, cross sæsonen kommer igen hvert år, i stadig bedre og voksende format og med flere og flere deltagere.

Testen.
En rigtig test skal foregå i det virkelige liv, i mudder og pladder, med ren fokus på test og udstyr, men selvfølgelig også til løb, hvor cyklen for alvor skal bestå prøven. Derfor har jeg allieret mig med to venner.
Kristian Pedersen, som også skriver for bladet. Kristian kører primært MTB, men også en del crossløb over vinteren, bl.a. Soigneur CX Cup og nogle få licensløb. Kristian kan træde en sten flad, har god cross teknik og læser alt om cross på nettet.

Mathias Rosenberg Pedersen fra Roskilde MTB Klub er en ”rising star” på MTB scenen. Han er relativt ny i MTB sporten og mangler derfor stadig lidt erfaring. Og hvad er bedre til erfaringsopbygning end cross, hvor der kæmpes tæt, intensivt, kort og hårdt, samt med fokus fra den nye landstræner Kim Petersen. Han skal ud på en crosser og tæves igennem, lære af- og påstigninger cross-style og opleve stemningen. Samtidig er det en rigtig god måde at holde vinterformen vedlige på. Der køres AT/MAX i en time, cyklen er bankestiv ift. en MTB og dermed holdes teknikken også skarp.

Jeg kontaktede bla. Canyon angående dette projekt, og de var helt med på idéen. Nogle af jer læsere vil genkende testkonceptet fra de sidste to år, hvor første test foregik sammen med Sebastian Fini, der blev juniordanmarksmester på den Dedacciai CX cykel, vi fik bygget til formålet. Sidste år var det en Stevens crosser stillet til rådighed af Stevens Bikes Danmark. Relativ ny på markedet i 2013, men allerede i år har de slået til med et sponsorat til gode gamle Joachim Parbo, en ægte crossambassadør, humørspreder og rigtig god rytter. Stevenstesten foregik over længere tid og endte med en god placering til DM i herre A med Andreas Rasmussen.  Formålet er ikke direkte sammenligning, men mere en vurdering af cyklen, udstyr og løbsperformance.

Planen er nogenlunde således:
Jeg tester cyklen på mine sædvanlige træningsruter, hvorved sammenligning med egne og andre crosscykler er lettere. Rundetider kan sammenlignes, og køreegenskaber kan let mærkes efter. Kører to løb i Soigneur CX cuppen, som slutter med en flot finale 7. marts.
Kristian tester også og kører et par løb i Soigneur CX serien. Mathias kører den kommende weekend´s to licensløb i hhv. Holbæk og Ringsted, hvorefter der trænes til DM i Fredericia 10. og 11. januar 2015.

Cyklen.
Det tog 7½ minut at pakke cyklen ud og samle den. Klassisk Canyon, det virker bare det der cykel-i-papkasse-køb over nettet.  Rammen vejer 1480 gram, er lavet i triple butted 7005 alu, som gode alu rammer er. Canyon er kendt for gode alu-rammer fra deres landevejsmodeller, og denne har lånt en del features, så som VCLS stays, som giver fleks i bagstaget, og den bruger Maksimus sadelrør for bedre rammestivhed. Geometrien er standard cross med lidt mere slack kronrørsvinkel på 72 grader ift. AL SLX og Endurance modellens hhv. 73, 75 og 73,25 grader. Ift. min egen Ridley X-night carbon er alle mål stort set de samme. Rammen leverer også indvendig gearkabelføring med bremsekabler udenpå og tapered kronrør for stivhed, ganske almindeligt i dag. Med rammen følger en cross specifik forgaffel i carbon til post mount bremsemontering. Forgaflen er vigtig i cross, da den både skal være stiv, styrepræcis og kunne tage en del stød og vibrationer. Både for- og baghjul monteres med traditionelle quick releases, hvilket stadig er mest udbredt i cross, men hvor vi også ser f.eks. Giant, Principia mfl. gå over til gennemgående aksler både for og bag. Ja, det giver øget stivhed, men i cross, hvor hjulskift skal foregå lynhurtigt overvejer flere ryttere og producenter stadig hvad som er bedst.

Udstyret er som altid på Canyon cykler i top ift. prisen. Med Ultegra 2×11 spd manuel gruppe og de nye Shimano hydrauliske skivebremser starter den med at imponere. Hjulene er fra DT Swiss, som Canyon samarbejder og udvikler hjul sammen med. Dette hjulsæt er et standard sæt i den lidt tungere ende af skalaen, men absolut acceptable 1655 gram. DT Spline R23 til Disc, Tubeless Ready og 2 x 24 aero eger lover også godt for testen. Så imponerer de også med den specielle og roste bladfjeder sadelpind Canyon S14 VCLS 2/-10 mm set back. Den er i carbon og bygget op over to bladfjedre, der giver sig ca. 5 – 15 mm afhængig af vægt og belastning. Sadelpind kombineret med fleksende sadelstræbere lover godt for høj hastighed henover bulede græsplæner. Sadelpindens bespænding kan vendes, og dermed kan der opnås fra +2 til -10 mm setback, ganske smart. Resten af udstyret, frempind, styr og sadel er ganske ordinært. Styret har den rigtige cross-bukning til mig, hvilket er vigtigt. Sadlen er en Ergon SM30 i den tunge ende, men rigtig god at sidde på.

Meget-kraftfulde-Shimano-skivebremser
Meget kraftfulde Shimano skivebremser

Alt i alt ser det godt ud ift. prisen på kr. 13.600, og det skal blive en spændende test, der skal afsløre, om Canyon kan lave en ægte crosser. Produkt og priskonkurrencen i cross er nok pt. ikke så hård som i landevejs- og MTB-segmentet, da jeg oplever folk som meget optaget af mærker, udstyr og udtryk. Mærker som Ridley, Focus, Giant, Specialized og Colnago sidder hårdt på markedet, klart båret af, hvad profferne kører på, og hvad historien har berettet. Med et stadig stigende antal ryttere, specielt i motionsklasserne, vil det helt sikkert ændre sig fremover. Satsninger på cross både fra DGI og DCU vil få flere ryttere fra landevejen og MTB ind i cross, og de vil i en vis grad bære deres mærkeloyalitet med sig. Det vil stille krav til Canyon om at levere flere cross modeller, f.eks. i carbon og high end segmentet. 2015/16 skal blive spændende at følge.

Første testtur – klassikeren ud over Strandparken og Planetbjerget.
Hvor er det? Jo, Strandparken ved Hundige/Brøndby er stedet, hvor CK Fix har afholdt cross-stævne de sidste par år. Der er både sand, græs, asfalt og grus – klassisk. Planetbjerget ligger i Hvidovre lidt fra havnen og byder på gode stejle bakker op og ned, løbe- og kørestykker og pulsen op i AT/MAX. Soigneur CX Cup blev afholdt der for første gang i år og jeg skal love for, den trak tænder ud.

Det mærkes tydeligt, at geometrien er stort set samme som min egen cykel, det var plug´n´play og afsted. Svingene sad lige i skabet, og hjulene styrede stift og præcist. På de bulede græsstykker flød cyklen problemfrit, og hastigheden såvel som accelerationer virkede lette. Eneste minus er styret i alu. Det er bankestift, og det gør ingen forskel, om man sidder i bukningen eller oppe på styret. En oplagt opgraderingsmulighed er et i carbon med lidt fleks i bukningen. Mit drop til styr skal også 1-2 cm ned, så kropsvægten kommer mere frem og der opnås bedre balance over de bulede græsstykker. For meget vægt på baghjulet giver slag i rumpetten og dårligt flow. Hjulene kan tåle fuld gas accelerationer uden fleks mærkes, både siddende og stående. Jeg er jo ikke stor og stærk, så Kristian må bekræfte dette med sine 1300W plus accelerationer. I sandet gik det også ok, men da cyklen er sat op med dæk og slange, kørte jeg 2,5 psi tryk, og det bliver lidt højt. Lavere tryk øger risikoen for punkteringer, og da hjulene er tubeless kompatible, må det også blive en oplagt opgradering. Så kan der køres ned mod 1,7/2.0 psi. Så spiller det i både mudder, sand og på de stejle bakker. Det handler om at købe tubeless ventiler, tape til fælgbunden og så noget snask til dækkene. Jeg har prøvet det før på mine Fulcrum Zero hjul med Specialized Tracer og Terra dæk. Det spiller rigtig godt og er langt billigere end lukkede ringe. Men det skal testes godt inden løbene, da det helst skal have virket i en uges tid, så det sætter sig og så ”bøvser” i dæksiden ikke opstår.

Ultegra gruppen virker bare 100% som altid og der skulle kun justeres lidt på gearene, hvilket faktisk er lidt usædvanligt for Canyon. Det plejer at stå knivskarpt direkte ud af papkassen. Bremserne fra Shimano var jeg meget spændt på, og hold nu op hvor de bremser. Jeg har kørt canti levers i en del år og prøvet div. kabeltrukne skivebremser, men dette slår alt. Med Shimano IceTech skiver, ”radiatorklodser” og velkendt Shimano teknologi virker det uhyggeligt godt. Nedkørslerne fra Planetbjerget var ”piece of cake” og ganske som på min MTB. Jeg har tidligere skrevet, at hvis man skal skifte fra canti levers til skiver, så skal man gå hele vejen til hydrauliske bremser. Det er hermed bekræftet og tvivlen skyllet ud. Jeg glæder mig til at afprøve bremserne i et løb, hvor der kæmpes om positioner før svingene. Med disse bremser kan bremsepunktet udsættes en hel del ift. canti levers.

Så var der det med forgaflen i carbon, med direct mount skivebremser og endog meget kraftfulde bremser. Den har en fremadvendt akselgaffel, som jeg har diskuteret før i artikler. Hvordan skal den vende for optimalt fremløb, sving og ikke mindst med kraftfulde skivebremser i cross? I modsætning til canti lever bremser giver skivebremser en anden kraftvinkel ved nedbremsninger. Det har betydning for placering af akselstopperne i bunden af gaflen, men også vinkel på akselgaflen/drop out´et. Den virker til at håndtere det helt fint med god stabilitet på de stejle nedkørsler og hårde opbremsninger. I svingene er den også stabil, og der bremser man jo ikke i cross – vel? Den skal klart testes lidt mere, og specielt hårde nedbremsninger og vibrationsdæmpninger vil jeg have fokus på.

fremadvendte-drop-outs
Fremadvendte drops outs

Geargruppen er sat op med 46/36 for og 11/32 bag. Det er i de fleste tilfælde rigeligt, men personligt kan jeg ikke få brug for 46/14 og op i crossløb, hvor høj kadence er alpha og omega. Dermed er en kassette med tættere gearvalg ofte bedre end et mega spænd som her. Til gengæld giver gearingen mulighed for at bruge cyklen til stort set alt, og hvis du ønsker en lang grusvej tonsertur er gearene perfekte.

Løbsrapport af Mathias Rosenberg Pedersen, JUN rækken.
Holbæk Cykelsport Cross – 3. afd. Cycling Culture Cup
Løbet bliver skudt i gang, jeg får hurtigt klikket i, rejser mig op og jokker til. Dér mærker jeg med det samme stivheden i Canyon Infinite 9.0 AL, som ellers er en alu cross. Cyklen kører super godt, og med dens 8,650 kg er den let at træde rundt på den meget hårde rute. Mit første crossløb endte dog også med en tur på podiet, absolut godkendt.

Mathias-på-podiet-i-Holbæk,-hans-første-CX-race

Team Cycling Ringsted – Cycling Culture Cup – dagen efter.
Her fik crosseren virkelig noget at arbejde med, ruten var ekstrem mudret, og på sidste omgang begyndte kæde og kassette at modarbejde. Med masser af græs og mudder havde jeg svært ved at komme op i cyklens højeste gear, men taget i betragtning af, at der var meget mudder og græs, var femteplads godkendt.

Ringsted-blev-en-græsmudret-affære
Ringsted blev en græsmudret affære

Canyon Inflite 9.0 AL:
Jeg synes alt i alt, det er en ganske fin begyndercrosser. Med denne cykel kan man bestemt komme langt. Man får en cross med ganske fint udstyr, den kører godt, og så er vejer den kun 8,650 kg hvilket er vanvittigt i forhold til prisen.
Jeg har været rigtig glad for Canyon Infinite 9.0 AL i den periode jeg har haft den, og har ikke haft nogen form for problemer.

Samlede konklusion – Mathias:
Personligt synes jeg, der kommer alt for meget skidt i forskifteren, og derfor ville jeg foretrække en klinge foran. Den samler ikke så meget skidt, og så kommer man jo også ned i vægt.
Jeg gik ind til denne disciplin uden den mindste viden om denne form for cykel. Jeg er bestemt blevet positivt overrasket over, hvor sjovt det er at køre cross.