Specialized Body Geometry Fit

Updated: februar 13, 2014

Måltagning II – størrelsen betyder noget Specialized Body Geometry Fit.

IMG_1432

Tekst: Per Sarto
Foto: Knud Jensen, Lone Bech, Per Sarto

Med udgangspunkt i vores artikel i CMD Nr. 3 – 24. årgang, Størrelsen betyder noget, drøftede vi på Eurobike vigtigheden af, at en cykel faktisk passer til den person, der skal køre på den, og at den er indstillet efter de kropsmål, som den enkelte cyklist har. Drøftelsen på Eurobike fandt sted på Specializeds stand, hvor vi havde en samtale med Kristian Pardorff og Thomas Bundgaard. Der var enighed om, at det er rigtig vigtigt, at cykel og person passer sammen. Allerede ved den lejlighed kom Thomas Bundgaard med udtrykket ”adaption til cykel.” Dette udtryk dækker over – meget kort sagt – at cyklen skal passe til personen, der kører på den, så der fremkommer en symbiose af:

  • Bedre ydelse
  • Minimeret skaderisiko
  • Forbedret komfort

For enhver cyklist lyder det rigtig godt, og når man alligevel tilbringer meget tid på sin cykel, kan man jo lige så godt få det bedste ud af den – og sig selv. Thomas Bundgaard og Kristian Pardorff talte faktisk så varmt om denne opmåling og den deraf følgende indstilling af cykel m.v., at vi aftalte at se nærmere på den og selv opleve den på nærmeste hold.

Metoden
Opmålingsmetoden er udviklet fra det koncept som Specialized kalder Body Geometry og som har været retningsgivende for deres produkter i rigtig mange år. Specialized har altid haft ansat fagligt personale til de forskellige opgaver, og dette gælder selvfølgelig også ortopæder. Metoden er opbygget omkring to hovedfaktorer, nemlig kropsmål og biodynamik.

Manden
Thomas Bundgaard har været den person fra Specialized, der har stået for undervisningen af de forhandlere, der har dette system, og her taler vi om et 3-dages kursus, hvor både teori og praksis bliver grundigt gennemgået. Han er desuden den person, der hjælper nogle professionelle teams med rytternes adaption til cyklerne, herunder Team Saxo/Tinkoff, Astana m.fl. Gennem dette samarbejde har han opnået en stor erfaring med systemet, og de tilbagemeldinger han har fået i denne proces, har yderligere bekræftet ham i, at han og systemet er på rette spor med hensyn til at få det optimale ud af sin cykel og cyklingen. Thomas Bundgaards faglige baggrund, foruden et indgående kendskab til opmålingssystemet, er, at han har læst idræt i to år på universitetsniveau, er uddannet fysioterapeut og selv cykelrytter på både landevejscykel/MTB. Han har en stor berøringsflade blandt cyklister af alle typer og er i det hele taget en meget faglig og personlig tillidsvækkende ung mand.

Testperson
Redaktør Flemming Bech har de seneste år haft en del problemer under cykling, og i perioder har det været af en sådan karakter, at det var ved at forhindre ham i at cykle overhovedet, hvorfor han var oplagt som testperson i forhold til Specialized Body Geometry Fit.

Opmålingen fandt sted hos Specialized, Skanderborg, hvor de holder til huse i en meget flot renoveret nedlagt landbrugsejendom. Fra billederne til denne artikel, kan man måske danne sig et lille indtryk af, hvor flot det er.

Der er flere forskellige faser i en sådan opmåling. Hovedelementerne er:

  • Interview
  • Analyse
  • Opmåling – indstilling af cykel.

Indledningsvis foretager Thomas Bundgaard en omhyggelig opmåling af Flemming Bechs cykel for at kunne være sikker på, at den kan justeres tilbage til den oprindelige indstilling, som cyklen havde før de nye justeringer. Cyklen kommer på en hometræner, hvor den sættes fast så den er korrekt i vertikal og horisontal retning. Cyklen glemmes herefter en længere periode.

Dataindsamling
Navn, adresse, alder, e-mail, cykelryttertype (motionist, entusiastisk rytter, konkurrencerytter). Derefter hvor mange år Flemming har kørt på cykel (i dette tilfælde ca. 60 år, hvoraf de seneste 10 år har været på nuværende niveau, og til slut hvor mange km han kører om ugen (ca. 200 km), hvor lang den længste tur er (ca. 75-80 km). Det næste er, hvilke mål Flemming har med sin kørsel, der i dette tilfælde er motion, sundhed og hobby.

Drøftelsen
Efter denne faktaindsamling, er der en drøftelse mellem Thomas Bjerregaard og Flemming omkring skadehistorik, der kan have indflydelse på cyklingen, og for Flemmings vedkommende er det diskusprolapser, slidgigt og ballonudvidelser i hjertepulsåren. Ved den samtale, der foregår mellem opmåler og rytter, kommer det frem, at:

  • Flemming får en strammende fornemmelse i ryggen, der så forplanter sig ned i benene (specielt venstre ben).
  • Lidt ømhed i nakken efter de længere, hårde cykelture.
  • Ingen gener i skuldre – heller ikke mellem skulderbladene.
  • Venstre hofte generer efter 40-50 km (stikken/prikken).
  • Knæene – slidte men ikke noget, der generer ret meget.
  • Ankler – ingen problemer udover lidt mangel på bevægelse.
  • Fødder – brænder lidt på de længere ture. Flemming har ikke specialindlæg i sine Shimano cykelsko.
  • Siddeknuder – opmåling af disse viser, at afstande mellem dem er 115 mm.
  • Forfordeling, hælområde og svang analyseres, selvom der ikke opleves problemer omkring fødder/ankler. Når dette er vigtigt, er det med henblik på stabilisering af knæ, som jo er noget af det, der virkelig belastes under cykling.
  • Ryg ingen skævhed, elasticiteten måles ligesom bevægelighed i nakke, arme og skuldre.
  • Hofter undersøges/måles med henblik på stramhed, der er afgørende for hvordan klamperne under skoene placeres/indstilles.
  • Fleksibilitet i forlår/baglår fastlægges ved hjælp af vinkelmåler.

Når vi tager ovenstående med, er det ikke for at fortælle om de gener, som Flemming Bech har, men som eksempel på, hvor grundig undersøgelsen er, og hvor vigtigt det er at komme rundt om hele cyklistens krop for at kunne vejlede på den bedste måde.

 

IMG_1396

Først en lille samtale om eventuelle cykelproblemer, så man kan komme evt. problemer til livs og opnå bedre ydelse, minimere risko samt forbedre komfort.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1439

Dernæst en "siddemåtte" til udmåling af siddekonglernes bredde.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1404

Så ned at sidde på "siddemåtten" for at afsætte mærker, hvordan knoglernes bredde er.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1407

Så måler vi om sadlen har den rigtige bredde, det har den ikke.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1410

Opmåling af underben, fodled, mm.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1412

Et evt. indlæg vil forbedre min fodstilling og give mindre slid omkring knæ samt pres på lårmusklel.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1417

Hvor meget kan hoften give sig.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1421

Hvor meget kan jeg trække sammen uden det gør ondt, det har betydning for hvordan jeg træder.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1424

Cyklen, der er gennemgået og målt ud som den stod inden vi gik igang måles, om den nu står helt vandret.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1427

Thomas snakker med Per Sarto om min siddestilling, den var ikke perfekt.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1429

Hvordan arbejder knysten.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1432

Hvordan arbejder senen omkring knæet.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1434

Alt bliver målt og kontrolleret, her er det en lodret snor, der kontrollerer om fodstillingen er så langt fremme som den helst skal være.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1435

Sadlen kontroleres, denduer ikke og må udskiftes.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1437

En breddere sadel monteres.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1443

Højden på sadlen kontroleres, den blev sat næsten to cm. op og rykket tilbage.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1450

Klamperne justeres, det var kun millimeter det drejede sig om, men det skulle gøres.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }
IMG_1453

Efter 2 1/2 timers udmåling og justering er Thomas tilfreds og jeg selv med.

#new-royalslider-4 .rsFullscreen .rsGCaption { position: absolute; float: none; bottom: 6px; left: 6px; text-align: center; background: #222; color: #FFF; padding: 2px 8px; font-size: 12px; border-radius: 2px; }

Konklusioner
Den overordnede konklusion var, at højre lår var lidt længere end venstre lår, og at en del af de problemer, som Flemming havde oplevet, var i venstre side, hvilket iflg. Thomas Bundgaard var helt naturligt.

Sko
Da Thomas var færdig med at undersøge Flemming, gik han over til at gennemgå Flemmings sko med fokus på klampernes placering og skoens sål. For hver gang Thomas undersøger noget, tastes resultatet ind i iPad’en, hvor der er indlagt et program til dette. På den måde fastholder han alle sine målinger, og disse bruges til at fastlægge den endelige indstilling på cyklen.

Justering efter Thomas Bundgaards undersøgelse
Efter al den snak og drøftelse af indstilling var det tid til Flemming at komme op på cyklen, hvor Thomas ville se ham i den oprindelige position. Der laves en lille video af dette og efter at være kørt lidt varm var det tid for indstilling af cyklen efter de mål, som Thomas havde regnet sig frem til.

For Flemmings vedkommende var der tale om seriøse ændringer, nemlig at

  • sadelhøjden skulle være ca. 2 højere.
  • Sadlen skulle rykkes ca. 15 mm længere bagud i forhold til krankmidten.
  • Sadlen skulle have en større bredde, og være fladere, så den passede til siddeknuderne.
  • frempinden skulle være 1 cm kortere.

Nu kunne man sige, 2 centimeter her og 1 centimeter der, kunne det ikke være lige meget? Nej – det kan det ikke, og med de rettelser, der blev lavet på stedet, var det tydeligt, at Flemming kom til at sidde bedre på cyklen, både hvad angår kraftoverførsel og komfort. Det var også tydeligt, at med den ændrede position på cyklen begyndte de ellers stive ankler pludseligt at arbejde med i rotationen af pedalen, og alligevel slutter det ikke her.
Ved optagelse af videoen, med markering af basale punkter på knæene, kunne Thomas se, at der var behov for at ændre sålerne i skoene, da Flemmings ene knæ slog et lille knæk i topposition (manglende smidighed i hoften, og et lidt længere lår, blev kompenseret med denne bevægelse). Endvidere blev der indlagt en lille kile i forfoden af den ene sko. Disse kiler skal nøje tilpasses, da en lille forandring ved sålen betyder store ændringer ved knæets rotation, så dette kræver virkelig en ekspert på området for ikke at skade mere end det gavner. En sidste justering af klampen på den ene sko var det sidste, der blev gennemført, og det førte til, at Flemming Bech kunne køre på hometræneren uden gener overhovedet, og det var hans klare opfattelse, at denne fornemmelse ville holde, når han kom ud på landevejen og fik lejlighed til at køre i længere perioder af gangen. Når Flemming har gennemført nogle ture på landevejen med den nye indstilling og den nye bredere saddel, så kommer vi tilbage med en rapport om det. Under alle omstændigheder kan man sige, at der er tale om en meget grundig undersøgelse og evaluering af de resultater, der kommer ud af det, og det er vores holdning, at der her er tale om en professionel opmåler, der virkelig kan sit kram, og vi er overbeviste om, at han kan hjælpe mange cyklister til at få forøget deres glæde ved at køre på cykel gennem bedre ydelse, minimering af skader og forøget komfort.

Indgåelse af aftale om samarbejde
For Thomas Bundgaard er det vigtigt, at der efter denne proces kommer en dialog med rytteren omkring de ændringer, der er blevet foretaget. Virker de som de skal? Er generne væk? Er der forøget komfort ved at cykle o.s.v.? Dette af hensyn til begge parter, da det er vigtigt, at eventuelle rettelser på cyklen, sker ud fra de data, der er indsamlet ved den grundige undersøgelse. Med sin grundighed og erfaring er han med til at skabe tillid til, at det han siger også er det, der hjælper den enkelte cyklist.

På CMD har vi hørt en del til motionister, der ikke har været heldige med cykelkøb, og til dem har vi altid anbefalet en opmåling af kroppen i et seriøst system, der kan fortælle noget om, hvilken størrelse cykel man skal anskaffe sig, og hvordan den skal indstilles, for at cykel og rytter kommer til at være en enhed. Specialized Body Geometry Fit er absolut et seriøst system, og Thomas Bundgaard er absolut en seriøs og erfaren cykelfitter.

Opmålingen for kvinder og mænd er lidt forskellige, hvorfor vi også vil afprøve systemet i forhold til kvinder, som vi også bringer en artikel om. I øvrigt skal vi her nævne, at vi havde seancen på Thomas’ sidste arbejdsdag som ansat hos Specialized. Han er fra den 1. oktober 2013 tilknyttet Specialized som konsulent, hvor han stadig skal stå for undervisningen af de cykelhandlere, som bruger Body Geometry Fit, og også fremtidig være tilknyttet de professionelle hold, som Specialized arbejder sammen med omkring Bike Fit. Årsagen til dette er, at Thomas Bundgaard har startet selvstændig virksomhed med fysioterapi, bikefit og coretræning.

Thomas Bundgaards

hjemmeside/e-mail er:
www.velofit.dk – tbundgaard@velofit.dk

Rapporterne der blev udfærdiget. 

foto

 

b-image