Prøvekørsel af Kuota Kiral

Updated: november 24, 2014

Kuota-Kiral-fra-en-anden-vinkel

Af Gert Caspersen

Fra JT Import har vi haft Kuota.s sidste nye model Kiral til prøvekørsel.

Cyklen er efter Kuota.s eget udsagn en såkaldt sportive cykel med henvisning til, at cyklen indeholder alt fra deres topmodeller KOM og K-Uno. Her har man så blot valgt at gøre cyklen mere egnet til ryttere, som foretrækker en mere oprejst position, men som stadig ønsker en topramme med lav vægt og sportslige køreegenskaber.

Selve rammen
er en såkaldt monocoque kulfiberramme, og i dens opbygning minder den meget om de tidligere nævnte topmodeller KOM og K-Uno. Forskellen ligger i, at Kiral har et højere kronrør og et lidt længere bagstag. Begge dele er medvirkende til forøget kørekomfort.

Cyklen, jeg prøvekørte, var en str. M, og her er der tale om en ramme, der har en overrørslængde på 53,5 cm, hvilket er det samme som den ramme, jeg til dagligt selv kører på. Forskellene ligger i, at kronrøret på Kiral modellen er ca. 1,5 cm højere og bagstaget 1 cm længere end på min egen ramme. Ellers er vinklen på sadelrøret den samme, 74 grader.

Cyklen i farven hvid/grøn blev til testen leveret med Ultegra DI2 gruppe og Rotor 3D Compact kranksæt. Hjulene er JT Import.s eget brand, New Ultimate AL30, som er et 1780 gr. tungt mediumprofil- hjulsæt med 24 knivegere i baghjulet og 20 radialt opspændte knivegere i forhjulet. Styr og frempind i aluminium er ligeledes fra New Ultimate og sadlen er fra San Marco.

Rammevægten er på 1060 gram og forgaflen i str. 1¼ – 1½ tomme, vejer 480 gram. Den komplette cykel excl. pedaler har en samlet vægt lige under 7 kg.

Rammen fås udover den viste også i sort/hvid.

Prøvekørslen er foregået på danske landeveje. Det betyder dog ikke, at cyklen ikke er blevet testet hårdt igennem, hvad angår performance i sving, antrit, hastighed/stabilitet mv.

Køreegenskaberne
giver indtryk af en cykel, der har en god komfort uden dog at være blød. Kuota.s eget udsagn om at kalde den en sportive cykel synes jeg rammer rigtig godt, for det er absolut ikke en cykel, som på nogen måde går hen og bliver en ”softracer”. Den er absolut sportslig at køre på, men du behøver ikke at skulle ligge med ryggen vandret, og selvom du er plus 50 år eller mere, eller måske har en ryg, der har svært ved at være bukket for langt forover, så kan du her på en komfortabel måde køre på en fuldblodsracercykel, som har alle de gode egenskaber fra ex. toprammerne KOM og K-Uno.

Således er der rigtig fin respons fra kranksættet, som sidder monteret i en BB386 box på et i øvrigt meget kraftigt oversize krankboxområde, der løber videre ud mod bagstaget, der ligeledes er rimeligt kraftig opbygget. Herunder er venstre bagstag specielt udformet mhp at forbedre komforten.

Massivt-krankboksområde-med-BB386-boxområdeMassivt krankboksområde

I sving og nedkørsler opleves cyklen stabil. Kørekarakteristikken vil jeg betegne som livlig, og den minder i sin køremåde en del hen mod Cervelo R3 eller R5.

Geargruppen fra Shimano fungerede til UG med kryds og bolle, ligesom kranksættet fra Rotor også var velfungerende. DI2 komponenterne bliver man afhængig af. Jeg har først for nylig prøvet at køre med elektronisk gear, og det bliver rigtig svært igen at skulle benytte ”almindelige” gearskiftere.

Det at skifte gear med elektroniske gearskiftere bevirker, at man skifter gear oftere, og det bliver efterhånden sådan, at man næsten føler, at det bare er ved tankeoverførsel, at cyklen skifter gear.

New Ultimate hjulene, som var monteret med Continental Ultra Sport i str. 23 mm, forekom at være fint stive, helt runde og med afdrejede bremseflader. Videre var det en fornøjelse at høre en næsten lydløs cassettebody under friløb.

Cyklen som vist her har en vejl. udsalgspris på kr. 30.499,-.

Ville jeg købe den?
Hvis jeg var/er typen, som gerne vil køre lidt motionscykelløb/Grand Fondo/ La Marmotte mv. og i øvrigt enten var kommet lidt over 35 år, eller måske havde manglende fleksibilitet i ryggen, Ja, så ville den bestemt komme i mine overvejelser.

Plusser: 

Pris og ydelse stemmer overens.

Stiv, responsiv og stabil cykel.                 

God kørekomfort med sportslige køreegenskaber.

Velvalgte komponenter.

Lækkert med DI2 gearkomponenter.

2 farvekombinationer.

Minusser:

Venstre bagstræber ret bred Du kan let,
risikere, at ramme den med hælen.

Nærmere oplysninger:

www.jtimport.dk

www.kuotacycle.it