MAVIC Ksyrium Elite

Updated: maj 11, 2015

2015-Mavic

NYHED FRA MAVIC

Ksyrium Elite er nydesignede og opgraderede til brede dæk. Præsentation af et sæt nye allround-hjul til dæk og slange

Af Jørgen Sten Nielsen

I mere end et årti har Ksyrium Elite været kendt som et sæt driftsikre standardhjul til dæk og slange, som kunne fås til en overkommelig pris. Mavic´s patenterede ”Fore Drilling” skabte en stærk fælg og en holdbar fastspænding af egerne, hvilket sammen med ”Isopulse-opspændingen” gav hjulene en stabilitet og lateral stivhed, man havde glæde af i spurter og på stigninger.

Fælgene
Den væsentligste forbedring af Ksyrium Elite er, at de har fået nye fælge, som indvendig er blevet 2 mm bredere, hvilket gør dem egnede til dæk med en bredde på 25-32 mm. De større dæk, som man også i dag ser i de professionelle felter, har først og fremmest et større luftkammer, der forbedrer komforten, reducerer rullemodstanden og mindsker faren for punktering.

De nye fælge fremstilles fortsat i den stærke aluminiumslegering Maxtal, der gør det muligt at reducere vægten ved at minimere godstykkelsen. Til fremstillingen bruger Mavic en patenteret teknologi, de kalder ISM4D. Den sikrer den nødvendige mængde af materiale omkring egerne, så man opnår den optimale balancen mellem holdbarhed, styrke og vægt. Resultatet er en bred fælg med en vægt på 405 g.

Fælgene er sortlakerede med grå grafik og blanke CNC-forarbejdede bremseflader. Mavic meddeler, at man har valgt at lakere fælgene for at kunne øge CNC-forarbejdningen, men stadig bevare fælgenes styrke. Fælghøjden er 24 mm på forhjulet, mens baghjulet har en asymmetrisk fælg på 26 mm.

Navene og akslerne
Hjulene har nav og aksler i aluminium. Akslerne løber på dobbeltforseglede og justerbare industrilejer med stålkugler. Friløbet er i stål.

2015-Mavic-Ksyrium-Elite-R66701 2015-Mavic-Ksyrium-Elite-F41202_m

Egerne
Hjulene er opspændt med lige og flade ”double-butted” ståleger – forhjulet har 18 og baghjulet 20. Hjulene er opspændt radialt med undtagelse af siden modsat kæden på baghjulet – her er opspændingen med to kryds. Niplerne er i aluminium.

Designet
Mavic har også udviklet de nye hjuls design, der fremtræder som en kombination af matte og skinnende overflader. De nye Ksyrium Elite fås i tre udgaver, så man kan vælge hvilket sæt, der matcher bedst til ens cykel. Stealth-udgaven, som er sort i sort, er sikkert den mest anvendelige, men hjulene fås også i sort med røde highlights og i sort med blå highlights.

Dækkene
Mavic er også begyndt at designe og fremstille dæk til deres hjul. Dette nye tiltag begrundes med, at man vil skabe det optimale aerodynamiske match mellem fælg og dæk. Og til de nye Ksyrium Elite anbefaler Mavic et sæt Yksion Pro på 25 mm, der har en karkasse på 127 TPI. Det maksimale tryk er 7,7 bar.

Yksion Pro er dæk, der er fremstillet specielt til enten forhjul eller baghjul, så de har forskellige gummiblandinger. Og beskyttelseslaget er også forskelligt – foran kevlar og bagpå nylon. Dækket foran kaldes GripLink og skal give et sikkert vejgreb, mens det bagpå hedder PowerLink og skal sikre den størst mulige kraftoverførsel.

Mine erfaringer med et sæt Yksion Pro på 23 mm har lært mig, at det er lette og hurtige sommerdæk, som ikke er så glade for våde danske vinterveje med flintesten. I øvrigt fås Yksion Pro også i en udgave på 28 mm.

Fakta om Mavic Ksyrium Elite

Nav: Aluminium.

Aksler: Aluminium.

Fælge: Aluminiumslegeringen Maxtal. Indvendig bredde: 17 mm. Højde: 24 og 26 mm

Eger: 18 og 20 lige, flade ståleger.

Vægt uden hurtigskiftere: For: 680 g. Bag: 870 g.

Hurtigskiftere: Mavic BR301 Quick Releas.

Dæk: Mavic Yksion Pro 700×25 mm, 210 g.

Pris: 5.199 kr.

Producent: Mavic, www.mavic.com

Dansk distributør: Biketoyz, www.biketoyz.dk