Indtryk fra og tendenser på Eurobike 2017

Updated: september 11, 2017

Tekst: Jørgen Sten Nielsen og Per Sarto

Gennem de seneste år er der flere af de større cykelproducenter, der har valgt ikke at deltage på messen. Den første af de store spillere på markedet, der traf denne beslutning var Specialized. I år kan man så konstatere, at bl.a. Canyon, Cannondale, Cervelo, Pinarello, Time og Trek ikke længere er at finde på standene på Eurobike. Mange af de brands, som ikke er her, har valgt selv at arrangere udstillinger og nå frem til deres brugere ad andre kanaler

Messen, som i år havde omring 1400 udstillere, er ikke blevet mindre. De pladser, som er blevet frie, er overtaget af andre og nye firmaer, der vil i kontakt med de personer, som har agenturer i de forskellige lande, og ikke mindst i kontakt med slutbrugerne, der kommer på messen lørdag. I år var der således ca. 100 udstillere, som deltog for første gang.

Som journalister bliver vi ofte inviteret til præsentationer, der er koblet sammen med en mulighed for hyggeligt samvær med folk fra firmaet og ikke mindst samvær med andre mediefolk og grossister fra Danmark. I år havde vi lejlighed til at deltage i Ridleys præsentation, der fandt sted på Zeppelin Museet på havnen i Friedrichshafen. Fra terrassen var der en fantastisk udsigt ud over Bodensee og de omkringliggende lande, og når så aftentemperaturen kravlede op omkring 28 grader, så kunne det ikke blive meget bedre.

I år havde de fra Ridley valgt at præsentere deres nyeste teknikker i cykelfabrikation og endvidere fortælle om deres forretningsmodel, der i høj grad sigter på, at de opbygger internationale netværk i branchen. Men også samarbejder med firmaer/personer, der ikke umiddelbart hører til cykelbranchen. Blandt dem Ridley har knyttet til deres netværk, er den danske virksomhed GripGrab, der havde mulighed for at præsentere deres nyheder – herunder den teknik, der igen i år indbragte dem en Eurobike Award (endda på trods af, at de ikke har en stand på messen).

På 2017 udgaven af Eurobike kan man konstatere, at der er meget i gang, hvad angår cykeltøj. De materialer, der nu anvendes til fabrikation af cykeltøj, bliver mere og mere tekniske – forstået på den måde, at selve stoffet, tøjet bliver syet af, kan andet og mere end blot dække kroppen. Der er nu krav om, at tekstilerne skal være vandafvisende, vindbeskyttende, åndbare og beskyttende mod UV-stråler. Rigtig mange af de virksomheder, der laver tøj, er langt i denne proces, og det tøj, der præsenteres, virker tilsyneladende efter hensigten. Hvad angår priser, så kan man godt se frem til, at cykeltøj med disse indbyggede egenskaber kommer til at blive marginalt dyrere end konventionelt cykeltøj, som stadig  produceres.

På cykelskofronten sker der lige nu en masse. Et særligt interessant tiltag var fra Northwave, som præsenterede deres nyeste model i vintercykelsko, der skal afløse deres vintercykelstøvler. Det er en cykelsko med isolering i Gore-Tex materialer inde i hele skoen og op over anklerne. Skoen er let at tage på og sidder rigtig fint. Denne vintercykelsko er beregnet til temperaturer mellem minus 15 grader og plus 5 grader.

Skoen fås i to modeller med den revolutionerende snøring med et enkelt og meget smart spændehjul, som firmaet selv har udviklet, og en snøre, der har flere fæstepunkter på skoens overdel, og ikke kun over vristen. Den ene hedder NW Extreme RR GTX og er til landevejscykling, mens den anden til terræncykling kaldes NW Extreme XCM GTX.

Vi havde en drøftelse med folkene fra Northwave om de særlige vindforhold, vi har i Danmark, og de var overbeviste om, at skoene nok skulle klare vindens nedkølende virkning på tilfredsstillende måde. I det hele taget kan vi konstatere, at komfort kommer til at spille en større og større rolle i den måde, som de enkelte skofabrikanter udvikler deres topmodeller.

Af andre tendenser på Eurobike kan nævnes, at gravel-bikes er kommet endnu mere frem end sidste år, og interessen for dem er stor. Og der er flere crosscykler, som har fået et ”knækket” overrør, så man uden store gener kan tage cyklen på skulderen, når man bliver nødt til at løbe med den. Og så stormer el-cyklerne fortsat frem. Det gælder både commute-cykler, racercykler og mountainbikes.

I næste nummer af Cykel-Motion Danmark, som er på gaden 1. december, kommer der en længere artikel fra messen.