Giant TCR Advanced Pro 0

Updated: juni 13, 2016

IMG_1803

Prøvekørsel af en allround cykel til race i de kontinentale felter

Tekst og foto: Jørgen Sten Nielsen

I de seneste år har Giant brugt de kreative kræfter på at forbedre rammerne til race. I 2012 lancerede man Defy Advanced SL, i 2013 var det Propel Advanced og i 2014 Defy Advanced Pro, så det var logisk, at det var flagskibet, TCR, der stod for tur.

Arbejdet med at opgradere TCR har hovedsagelig handlet om at skabe en ramme, som er mere ”smooth”. Det betyder, at der er blevet skrællet af de forskellige rør undtagen skrårøret, hvilket efter Giants oplysninger har reduceret vægten med omkring 12 %. Så den nye TCR med tyndere rør fremtræder som en mere elegant ramme.

Men TCR er faktisk en hel serie af cykler opdelt i tre kategorier: TCR Advanced SL er toppen af poppen tiltænkt ryttere, der kører løb i World Tour. Dernæst er der TCR Advanced Pro, hvor der ikke er brugt de helt dyre løsninger, men det er stadig cykler af høj kvalitet. Og til sidst er der TCR Advanced, hvor man har taget behørigt hensyn til økonomien.

2015-Giant-TCR-Advanced-SL-0-Eurobike-1580
Topcyklen i TCR-serien er TCR Advanced SL 0 – her på Eurobike 2015

I de tre kategorier er der igen tre eller fire forskellige cykler, som varierer i specifikationerne af de monterede dele. Alle TCR-cykler har samme stelgeometri, men udformningen af rammerne varierer en lille smule, og der er forskel på, hvilken kvalitet af kulfibre, man har brugt. Fx er TCR Advanced SL med integreret sadelpind, mens både TCR Advanced Pro og TCR Advanced har en indstillelig sadelpind.

Giant-TCR-Advanced-Pro-0-(M)-2015
Stelgeometrien for Giant TCR Advanced Pro 0, st. M

Ramme og forgaffel
Rammen på TCR Advanced Pro 0 er fremstillet i Giants Advanced Composite Technology. Det er et high-end-produkt i kulfiber, der hos Giant kun overgås af SL-teknologien. Og det er et meget let materiale, der forener og kombinerer modsætningerne stivhed og smidighed.

Old_frame_in_red_vs_New_Frame-copy
Billedet viser reduktionen af TCR-rammen

Rammen er lavet på Giants eget produktionsanlæg og er opbygget i en modificeret monocoque konstruktion, hvor ingeniørerne har taget hensyn til, hvor på rammen der er brug for stivhed og maksimal kraftoverføring, og hvor der er brug for den stødabsorberende smidighed, som kulfibrene også har.

Rammen er opbygget i Giants Compact Road Design, hvis karakteristiske træk er, at overrøret hælder nedad fra kronrøret til sadelrøret. Dette reducerer størrelsen på dens to trekanter, så rammen bliver lettere og stivere. Overrørsfaldet på en størrelse M er ca. 10 cm.

Ud over overrørets ”slope” er det iøjnefaldende ved rammen det kraftige, brede og lidt kantede skrårør, hvis tværmål er 61 mm oppe ved kronrøret, samt den specielle vinkling af bagsiden af den øverste del af det voluminøse kronrør, som går ind under overrøret. Overrøret er fladt, 50 mm bredt fremme ved kronrøret og spidser på begge ledder bagud mod sadelrøret.

For oven har sadelrøret en dråbeformet profil, der passer med den lange, aerodynamisk og dråbeformede sadelpind. Nedefter bliver sadelrøret kantet og bredere på tværs, så det sammen med skrårøret bidrager til det stive krankområde, som er forsynet med en 86 mm bred pressfit-krank.

Sammen med de kraftige og asymmetriske kædestag betegnes krankområdet: ”Power Core”. Det er kernen i rammens kraftoverføring. At venstre kædestag er bredest, er betinget af de to klinger, som bestemmer, hvor meget plads, der er at gøre godt med i kædesiden. Tilsammen giver kædestagene en fortrinlig transmission af de kræfter, man træder med.

De spinkle sadelstag har en lidt oval profil med den store diameter på tværs – velsagtens for at styrke sidestabiliteten. Oven for bagbremsen samles sadelstagene i en boks, der på smukkeste vis glider over i og integreres med sadelrøret. I det hele taget er partiet, hvor overrøret, sadelrøret og sadelstagene mødes, et meget smukt stykke design. Hvilket dog ikke hindrer, at det også er et stift knudepunkt i rammens konstruktion.

IMG_1328
Det smukke knudepunkt, hvor overrør, sadelrør og sadelstag mødes

Som mange af tidens cykler til race har TCR Advanced Pro 0 en forgaffel med konisk stilk med den store diameter nede ved gaffelkronen. Gaffelbenene har et lige og spidsende forløb fra kronen og ned til hjulfæstet. Profilen på benene er en lidt flad dråbeform. Selv om kronrøret ikke er så højt, giver de store lejer sammen med den stive gaffel en stabil og sikker styring.

Rammen har indre kabelføring, og stellets geometri er designet, så man sidder i en rimelig flad og aerodynamisk kørestilling. Og selv om det er en stiv ramme, der er god til at overføre de kræfter, man træder med, så har den også den lodrette eftergivenhed, der giver den nødvendige komfort på de lange ture – især i komfortzonen, som udgøres af sadelpinden, der på tværs måler lidt under 21 mm, samt de tynde og fjedrende sadelstag.

IMG_1333
Sadelstagene samles for oven i en kraftfuld boks

Hjulene
De nye kulfiberhjul, der er monteret på TCR Advanced Pro 0, er Giants egne SLR-0, der betegnes som hjul til klatring. De har nav i aluminium og ruller på forseglede lejer med kugler i stål. De 30 mm høje og 23 mm brede fælge er helt i kulfiber, så hjulene er lette – 1.335 g. De har traditionelle hurtigskiftere med vippearm i aluminium og aksel i stål.

De lige og flade DT Aerolite/Aerocomp-eger er i rustfrit stål og spændes med aluminiumsnipler. Der er 16 radialt opspændte eger i forhjulet og 21 i baghjulet, hvoraf de 14 i kædesiden er med to kryds, mens de sidste syv er radialt opspændte i den modsatte side. Baghjulet er således opspændt efter Giants Dynamic Balanced Lacing WheelSystem.

SLR-0-hjulene er klargjort til slangeløse dæk, men den cykel, jeg prøvekørte, var monteret med dæk og slange. Dækkene var et sæt 25 mm Vredestein Fortezza Senso Xtreme Weather. Det er foldedæk med Tricomp Technology, hvilket vil sige, at der i karkassen er brugt tre forskellige gummiblandinger med hver sin specifikke egenskab – lang holdbarhed, ringe rullemodstand og godt vejgreb i sving.

Dækkene er forsynet med ”Full Protection”, som er Vredesteins højeste grad af beskyttelse mod punktering for landevejsdæk. Det er et lag af tætvævede polyamid-fibre, der ikke kun er placeret under slidbanen i den centrale del af dækket, men også går ned over skuldrene og beskytter sidevæggene.

Disse dæk til ekstremt vejr er fremstillet til et tryk på mellem seks og ni bar, og jeg kørte for det meste med syv bar. Og det er et par dæk, man kan stole på. Jeg havde ikke en eneste punktering på de næsten 400 km, jeg kørte på de sølede veje.

En smart detalje er de hvide markeringer på fælgen, som gør det let at finde ventilen.

De øvrige komponenter
TCR Advanced Pro 0 er udstyret med Shimanos mekaniske Dura-Ace 11-speed 9000-serie, som her omfatter greb, gearskiftere, garniture, krank og de 11 kranse bagpå. Det er Shimanos bedste mekaniske serie, der har en præcis og gennemprøvet teknologi, som fungerer fortrinligt. Klingerne er med 53 og 36 tænder, mens kransene har 11-28 tænder, hvilket giver cyklen en gearing til både væddeløb i et dansk terræn og i bjergene sydpå.

IMG_1339
Det stive krankparti, som sørger for den gode kraftoverføring

Styret og frempinden er to af Giants egne produkter i aluminium, og de kaldes begge for Contact SL.

Den aerodynamiske og dråbeformede sadelpind er også fremstillet af Giant og hedder Variant. Den er i komposit, hvor der indgår kulfiber. Det er en rigtig lang sadelpind, da den skal opveje overrørets store hældning. Den fastspændes med en kile, der sidder foran og nede i overrøret. Man bør være omhyggelig med fastspændingen og bruge tæt på det maksimale moment på 7 Nm, da sadelpinden ellers kan glide nedad.

Sadlen er et af de nye Giant-produkter – en let polstret Contact SL Forward. Den har base i kulfiber og overtræk i vakuumformet mikrofiber, mens stellet er i titanium. Da den kun er 128 mm bred, er den ifølge mit bikefit lidt for smal. Hvilket dog ikke hindrede, at den var god at sidde på.

Contact SL fås også i to andre udgaver: Neutral og Upright – og som Forward har de deres navn fra den siddestilling, rytteren praktiserer eller ønsker at praktisere.

IMG_1342
Kilen til fastspænding af sadelpinden er lidt hård ved den

Cyklen på landevejen
Prøvekørslen af TCR Advanced Pro 0 foregik på småvejene rundt om Roskilde de første tre uger i december, hvor vejret var noget blandet med en del regn og blæst. Og det var på grund af tidspunktet, at hjulene var monteret med Vredestein Fortezza Senso, der er et par solide dæk til ekstremt vejr. Normalt fås cyklen med Giants egne foldedæk, P-SLR1, der er fremstillet specifikt til enten forhjul eller baghjul.

Cyklens lave kronrør sørgede for, at jeg sad i en flad og rimelig aerodynamisk kørestilling. Dette gik dog ikke ud over styreegenskaberne, da kronrøret er stift og har et par store lejer. Da mange af rørene har det store mål på tværs, var sidestabiliteten også i orden. I sving og kurver er cyklen stabil. Og når jeg fik rigtig fart på, kørte cyklen sikkert på vejen.

Den føltes lidt som en gammel stålramme og gav en god respons på det, jeg gjorde. Trådte jeg i pedalerne, var der straks fart på. Når jeg på de stejle bakker var oppe at stå, var der næsten ingen slinger bagude.

IMG_1412
På landevejen med TCR Advanced Pro 0

Cyklens design
Ifølge Simon Greenacres artikel om TCR Advanced SL 0 på hjemmesiden BikeRadar, skulle Giants ledende TCR-designer, Doug Barnett, ved præsentationen på Mallorca have udtalt, at der bag arbejdet med at gendesigne TCR var tre kerneværdier: ”Efficiency, handling and race-tuned ride quality”.

Vi har altså at gøre med en racer, der er skabt ud fra et ønske om stor effektivitet, gode styreegenskaber og en kørekvalitet, der er tilpasset cykelløb. Det er alle tre funktionelle kriterier, der går i retning af at vinde cykelløb. Så langt så godt, men hvad med cyklens æstetiske fremtræden?

Ja, selv om der i ovenstående intet er om, at TCR bør tage sig godt ud, så er cyklen faktisk et smukt stykke brugskunst. Alle rørenes former føjer sig sammen til et harmonisk og elegant hele, der fremstår i den mørke og nedtonede stealt-æstetik.

Her skiltes ikke med, at det er en potent cykel, der kan noget ekstra på asfalten. Man skal endda tæt på for at se, at det er en Giant-cykel.

Teamcykel for de unge talenter
Som det er fremgået af omtalen i pressen, er Giant Danmark en af de to hovedsponsorer bag det nye kontinentale U23-hold, Team Giant Scatto, der er tilknyttet Roskilde Cykle Ring. Og Giants sponsorat indebærer blandt andet, at teamets 11 ryttere alle skal køre på TCR Advanced Pro 0 i næste sæson, samtidig med at Giants danske agent, Kenn Nygaard, er gået ind i arbejdet med det nye kontinentalhold.

Team Giant Scatto er et forsøg på at bygge videre på succesen med Roskildes junior-team. Baggrunden er, at mange af de unge ryttere har oplevet, at springet fra at køre på et juniorhold til at være rytter på et kontinentalhold med ældre og erfarne ryttere er vældig stort. Man bliver let fanget i en rolle som hjælperytter.

Så en af de vigtige opgaver for folkene bag det nye U23-team bliver opbakning af og coachende samtaler med de unge og endnu uerfarne talenter. Der er i flere år blevet spurgt til, hvor de unge talenter blev af, når de begyndte at køre som seniorer. Nu er der nogen, som begynder at gøre noget ved det, så talenterne ikke bare siver ud af cykelsporten. Og med en TCR Advanced Pro 0 går de i hvert fald ikke ned på grejet.

Konklusion
Som det fremgår af indledningen, er TCR Advanced Pro 0 ikke den absolutte topmodel af Giants TCR-cykler, men den har en hel del af de samme gode egenskaber som TCR Advanced SL 0. Med TCR-cyklerne har Giant formået at reducere vægten, uden at det er gået ud over stivheden, samtidig med at man har forbedret styreegenskaberne.

TCR Advanced Pro 0 er en funktionel maskine med et elegant og smukt neddæmpet design. Det er en stiv allround racer, som også giver komfort, en præcis håndtering og en effektiv kraftoverføring. Altså en rigtig god cykel til cykelløb. Og har du lyst til at køre på en cykel på det niveau, skal du kun huske at have pengene med hjemmefra – næsten 42.000 kr.

Fakta om Giant TCR Advanced Pro 0

Ramme: Advanced Composite Technology, Compact Road Design, fremstillet i Taiwan.

Stelstørrelser: M. Fås i XS; S; M; ML; L og XL.

Forgaffel: Giant FR16-RD Advanced Composite Technology, konisk stilk.

Vægt: Hele cyklen: 6,9 kg.

Farve: Mat carbonsort med partiel sort lakering.

Styrfittings: Giant FSA OverDrive 2, integrerede lejer, 1 1/4 og 1 1/2 tomme.

Frempind: Giant Contact SL i aluminium, 8 graders hældning, 100 mm.

Styr: Giant Contact SL i aluminium, 31,8 mm, 42 cm.

Krank: Shimano SM-BB71, press fit.

Garniture: Shimano Dura-Ace FC-9000 i aluminium, 172,5 mm.

Pedaler: Look Keo Blade (mine egne).

Kæde: KMC X11SL.

Klinger: Shimano Dura-Ace, 52 og 36 tænder.

Kassette: Shimano Dura-Ace CS-9000, 11-speed, 11-28 tænder.

Forskifter: Shimano Dura-Ace, FD-9000-F.

Bagskifter: Shimano Dura-Ace 11-speed, RD-9000.

Sadel: Giant Contact SL Forward med stel i titanium, 274×128 mm.

Sadelpind: Giant Variant i composite med hoved i aluminium.

Bremser: Shimano Dura-Ace BR-9000.

Greb: Shimano Dura-Ace ST-9001.

Kabler: Jagwire CGX-SL.

Hjul: Giant SLR-0. Nav i aluminium med forseglede kuglelejer, 30 mm fælge i kulfiber, 16/21 flade DT Aerolite/Aerocomp-eger i rustfrit stål.

Hurtigskiftere: Giant i aluminium og stål.

Dæk: Vredestein Fortezza Senso Xtreme Weather, Tricomp Technology, 25 mm foldedæk, 6-9 bar.

Flaskeholdere: Giant Proway i fleksibelt plastic.

Pris: 41.999 kr.

Garanti: Livstid for stellet for første ejer.

Producent: Giant, www.giant-bicycles.com

Dansk agent: Kenn Nygaard, knygaard@giant-europe.com