Giant Propel Advanced 2 LTD

Updated: maj 14, 2014

007

Prøvekørsel af Giants nye aero-racer i mellemklassen

Tekst og foto: Jørgen Sten Nielsen

På Eurobike 2013 lancerede Giant en ny aerodynamisk racer, der fulgte i hælene på high-end-modellen, Propel Advanced SL. Den nye cykel kaldes Propel Advanced, og den ligner på mange måder sin storebror, men har en justerbar sadelpind og kan derfor lettere tilpasses forskellige ryttere.

Til fremstilling af den nye ramme er der brugt mindre kostbart kulfibervæv, hvilket medfører, at der skal bruges mere for at opnå samme styrke. Derfor vejer den omkring 100 g mere, mens prisen er lavere.

Propel Advanced fås i tre udgaver, der har samme ramme, men forskellige lakeringer og forskellige komponenter. De monterede komponenter kan dog veksle lidt efter, hvor cyklen sælges. Den her prøvekørte er den europæiske udgave, som betegnes Propel Advanced 2 LTD.

Ramme og forgaffel
Stellet er fremstillet i kompositfibre, hvori der indgår Toray T600 kulfiber. Med de to Propel-modeller har Giant forladt de meget slopede rammer, som tidligere var karakteristisk for brandet. Dette er sket af hensyn til aerodynamikken. Som sin forgænger er Propel Advanced 2 LTD en semi-slope, hvor overrøret på det lige stykke har et fald på næsten 3 cm på en størrelse S.

Stellets former er præget af, at Giant med denne cykel har bestræbt sig på at skabe en meget aerodynamisk racer til kørsel i felt. De fleste af rørene har en smal og dråbeformet profil med den stumpe ende vendt mod kørselsretningen. Afvigelserne fra dette formskema er overrøret og de to kædestag, hvis placering nærmer sig det horisontale og er uden den store betydning for aerodynamikken.

Og så er der skrårøret, som er rammens store og dominerende rør. Oppe ved kronrøret er det dråbeformet og har et tværmål på 42 mm og en højde på omkring 70 mm, men nede ved drikkeflasken giver dråbeformen ingen mening, da slipstrømmene skal rundt om flasken. Herfra og ned til kranken er skrårøret fladt på bagsiden, så det støtter den sideværts stivhed i krankområdet, som er en af forudsætningerne for en god kraftoverførsel.

Bortset fra sadelpinden er Propel Advanced SL og Propel Advanced identiske i deres geometri og udformningen af rørene. Og sammenligner man geometrien på Propel-rammerne med den slopede TCR-ramme, som er Giants race-prægede topmodel til kørsel i felt, er de også ens. Det er de aerodynamiske rørprofiler, der er forskellen.

Forgaflen, der nærmest er to sværd holdt sammen af en kraftig gaffelkrone, som går ind under skrårøret og i kørselsretningen måler 68 mm. Gaffelbenene spidser nedefter, og ved hjulfæstet er de kun 35 mm, mens tværmålet er 8-12 mm.

Hjulene
De monterede hjul er Giants egne P-A2, der er et sæt allround-hjul til dæk og slange. De sort-anodiserede aluminiumsnav kaldes Performance Tracker, og de er udstyret med forseglede lejer. De 35 mm høje fælge er fremstillet i aluminiumslegeringen scandium. De er sort-anodiserede og med afdrejede bremseflader. Hjulene er opspændt med Sapin Race-eger i rustfrit stål, og der er 16 foran og 20 bagpå. Baghjulets kædeside er opspændt med to kryds, mens de resterende eger er radialt opspændte.

Disse gedigne standardhjul er udstyret med Giants egne P-SL1, der er slick-dæk på 23 mm. Dækkene er fremstillet med forskelligt gummi på forhjulets og baghjulets slidbaner. Det er altså ikke tanken, at man skal ombytte dem efter et stykke tid for at fordele sliddet ligeligt.

De øvrige komponenter
Propel Advanced 2 LTD er udstyret med Shimanos mekaniske Ultegra 11-speed 6800-serie, som her omfatter greb, gearskiftere, kæde, garniture og kassetten i kranken. Det er Shimanos næstbedste mekaniske serie, der har en vel afprøvet teknologi, som fungerede fortrinligt. Klingerne er med 53 og 39 tænder, mens friløbskassetten bagpå har 11-25 tænder, så cyklen har en typisk gearing til væddeløb.

Da Giant ønskede at skabe en cykel med flest mulige aerodynamiske tiltag, udviklede man sine egne CNC-fræsede bremser, så forbremsen kan placeres i læ bag forgaflen. De nye bremser kaldes SpeedControl SL, og de er fastgjort til henholdsvis forgaflens ben og de to sadelstag. Man bremser via et tillempet cantilever-system uden centertræk.

Styr og frempind er også Giants egne produkter: Styret er i kulfiber, og det har et aerodynamisk formet mellemrør. Styret kaldes Contact SLR Aero og sidder i en frempind i aluminium 6061, som hedder Contact.

Sadelpinden er Giants egen Vector Composite, som har en aerodynamisk og dråbeformet profil. På forsiden er den udstyret med en skala, som gør indstillingen og justeringen af sadelhøjden nem. Den fastspændes med en lodret placeret kile, der sidder nede i sadelrøret bag ved sadelpinden.

Sadlen er en Fi’zi:k Arione R3, der har Kium-skinner. Den er let polstret, og med en længde på 300 mm giver den mulighed for, at man kan skifte placering. Men da den kun er 126 mm i bredden, er den ifølge mit bikefit lidt for smal til mit bagparti. Hvilket dog ikke hindrede, at den var god at sidde på.

Forbremsen er gemt bag forgaflens ben for at reducere luftmodstandenNår kronrøret er timeglasformet, er det også et aerodynamisk tiltag
Cockpittets kabelføring er anderledes. Bemærk styrets dråbeformede mellemrørSelv om rørene er smalle, så er krankpartiet bredt og stort
Bagbremsen er fæstnet i de to sadelstag, og kabeltrækket går på tværsSom det ses, så fylder frontarealet ikke mange kvadratcentimeter

Giant-Propel-Advanced-2-LTD-(S)-2013

Stelgeometrien på Giant Propel Advanced 2 LTD, st. S

Cyklen på landevejen
Propel Advanced 2 LTD er en kontant og livlig cykel, som ruller ganske godt. Krank og bagparti er stift og giver en god kraftoverføring. Når man spiller med musklerne, er cyklen med på spøgen. Den accelererer godt og kører sikkert gennem kurver og sving. Og komforten er ok.

Prøvekørslen foregik på sjællandske småveje omkring Roskilde i perioden både før og efter ”Stormen Bodil”. Det var en tid med en del væde og temperaturer omkring de fem grader, hvis det da ikke lige blæste. Strengt taget var det ikke vejr til en aerodynamisk cykel. Men det var vilkårene.

Cyklen er altså prøvekørt under konditioner, jeg vil karakterisere som egnede til vintercykling. Det betyder blandt andet, at jeg ikke har prøvet, hvordan den reagerer, når det går nedad med omkring 60 km/t. En hastighed hvor en del aero-rammer begynder at vise nervøse og sitrende tilbøjeligheder. Hvilket skyldes, at smalle skrårør og gaffelben ikke giver samme sidestabilitet foran, som mere voluminøse og runde rør gør. Så jeg kan ikke sige noget om, hvordan cyklen opfører sig under de forhold.

Cyklens design
Når man for første gang ser Propel Advanced, bemærker man straks, at den har smalle og aerodynamisk formede rør. Men selv om det er forsøgene i vindtunnelen, der i hovedsagen har dikteret stellets former, så er det blevet en elegant cykel med smukke detaljer. Der er en nærmest organisk sammenhæng i den måde, stellets forskellige former forbindes og bliver til en harmonisk helhed.

Når jeg sammenligner Propel Advanced 2 LTD med forgængeren, Propel Advanced SL, der har integreret sadelpind, så foretrækker jeg dog dens design. Overgangen mellem ramme og sadelpind på Propel Advanced 2 LTD er for brat og falder uden for cyklens øvrige og harmoniske design. Det er dog stadig en detalje, som ikke helt spolerer det gode indtryk.

Farvesætning er et vigtigt element i cyklens design. Den reflekterende og sølvgrå lakering, der giver associationer i retning af rå aluminiumsrammer og gamle dages forkromede stålrammer, gør det muligt, at man kan se og nyde stellets smukke former.

Og den lysende sølvgrå er klart det dominerende element i cyklens farvesætning, selv om den også har grafik og stafferinger i både cyanblåt, sort og hvidt. Og at alle de monterede komponenter er i sort og/eller hvidt, giver både et godt modspil til og samspil med stellets lysende sølvgrå.

Propel Advanced 1 med mere aerodynamiske hjul, Eurobike 2013”Storebror”, Propel Advanced SL 0 med integreret sadelpind, Eurobike 2013

Konklusion
Ganske vist er cyklen ikke skabt til det professionelle felt, men både det bedste danske juniorhold, Team RCR Junior, og det nationale kontinentalhold, Team Designa Knudsgaard, skal i 2014 køre på forskellige udgaver af Propel Advanced. 

Og Propel Advanced 2 LTD er et relevant tilbud til de seriøse motionister, som har økonomien med i overvejelserne, når der skal købes cykel. Den er god, ser flot ud, og med en pris på 20.999 kr. hører den hjemme i mellemklassen. Og at Giant giver livstidsgaranti på stellet, siger noget positivt om kvaliteten.

Men er det den rette af de tre udgaver? Jeg har ikke noget at udsætte på de monterede standardhjul, men når man hos Giant har anstrengt sig for at skabe et gennemført aerodynamisk stel, så er der også en rimelig logik i at opgradere cyklen med et sæt aerodynamiske hjul – hvilket peger på Propel Advanced 1 med P-SLR1 Aero WheelSystem. Men da den også er med elektronisk Ultegra, kommer prisen op på 33.999 kr.

Fakta om Propel Advanced 2 LTd

Ramme: Advanced-Grade Composite med kulfibre fra Toray. Fremstillet i Taiwan.

Rammestørrelse: S. Fås i XS, S, M, M/L, L og XL.

Forgaffel: Advanced-Grade Composite med OverDrive 2 Steerer.

Vægt: Hele den testede cykel: 7,9 kg.

Farve: Sølvgrå med cyanblå og sorte stafferinger, sort og hvidgrafik.

Styrfittings: FSA OverDrive 2,1 ¼ tomme lejer.

Frempind: Giant Contact i aluminium, 110 mm.

Styr: Giant Contact SLR Aero i kulfiber, 40 cm.

Sadelpind: Giant Vector Composite.

Sadel: Fi’zi:k Arione R3, Kium-skinner, 300×126 mm.

Krankboks: Shimano press fit.

Garniture: Shimano Ultegra FC-6800, pedalarme 170 mm.

Pedaler: Look Keo Blade (mine egne).

Kæde: Shimano Ultegra 11-speed CN-6800.

Klinger: Shimano Ultegra 11-speed, 53 og 39 tænder.

Kassette: Shimano Ultegra 11-speed CS-6800, 11-25 tænder.

Forskifter: Shimano Ultegra FD-6800.

Bagskifter: Shimano Ultegra 11-speed RD-6800.

Bremser: Giant SpedeControl SL i aluminium.

Greb: Shimano Ultegra 11-speed ST-6800.

Kabler: Jagwire CGX-SL.

Hjul: Giant P-A2 til dæk og slange. Sort anodiserede Performance Tracker-nav med forseglede lejer. 35 mm fælge i scandium med afdrejede bremseflader. Sapin Race-eger i rustfrit stål – 16 foran og 20 bagpå. Baghjulets kædeside opspændt med to kryds og resten radialt.

Hurtigskiftere: Giant.

Dæk: Giant P-SL1, 23 mm, max tryk 8,5 bar (120 psi), forskel på for- og bagdæk.

Flaskeholder: Giant i aluminium.

Pris for den prøvekørte cykel uden pedaler: 20.999 kr.

Rammekit (ramme, forgaffel, styrfittings, sadelpind og bremser): 15.999 kr.

Garanti: Livstid for første ejer.

Producent: Giant, www.giant-bicycles.com

Dansk agent: Kenn Nygaard, knygaard@giant-europe.com