Giant Defy Advanced SL

Updated: maj 15, 2013

2012-Giant-Defy-Advanced-SL-003-(2)

Prøvekørsel af en professionel komfort-racer

Tekst og foto: Jørgen Sten Nielsen

Giant betegner Defy Advanced SL som Team Rabobanks hemmelige våben til de lange, hårde forårsklassikere. Men selv om det er så som så med det hemmelige, og at banken nu trækker sig ud af cykelsporten, er Defy Advanced SL stadig en hurtig landevejscykel, hvor geometrien giver en mere oprejst kørestilling samt dæmper vibrationerne fra vejen, hvilket tilsammen sikrer, at cyklingen bliver komfortabel.

Ramme og forgaffel
Defy er ikke Giants første komfort-racer. Før man i 2009 sendte Defy på markedet, havde Giant gjort sine erfaringer med OCR-serien, som ikke rigtig slog an. Men med Defy foretog man et kvalitativt spring. Til fremstillingen brugte man bedre kulfibre, og teknologien i placeringen af de forskellige stykker væv var forbedret, så Defy blev en lettere og stivere ramme, uden at det gik ud over komforten. Men der var stadig plads til forbedringer, og i 2012 kom Defy Advanced SL, der ikke bare er til bedagede og magelige motionister, men også til professionelle landevejsryttere, som kører lange og hårde løb, hvor det handler om at bevare noget af friskheden helt frem til de sidste tråd – fx i brostensklassikerne i nord. Sammenligner man geometrien på en Defy-ramme med TCR, som er Giants mere race-prægede topmodel, er der følgende forskelle i størrelse S: Kædestaget 15 mm længere, kronrøret 10 mm højere, overøret 5 mm kortere og hjulafstanden 16 mm længere. Det er i disse små afvigelser, at Defys komfort ligger gemt. Den klart slopede Defy Advanced SL har ramme og forgaffel i komposit, hvori der indgår Toray T800 kulfiber – et produkt, hvor forholdet mellem stivhed og vægt skulle være et af markedets bedste. Et af de nye teknologiske tiltag, som er med til at bringe vægten ned, er, at rammen ”bages” ad to gange. Dette mindsker brugen af carbon – især i samlingerne. Giant har også udviklet nye lay-up-skemaer, så man undgår for mange overlapninger af væv, hvilket koster gram. Desuden er bøsninger og geardrop i aluminium blevet erstattet af kulfiber, så en Defy Advanced SL i størrelse M skulle veje omkring 800 g, hvilket er en smule mindre end Giant TCR. Men da der ikke eksisterer industrielle standarder for angivelsen af en cykels vægt, er det et område, hvor der er megen misinformation. Giant udtaler, at den eneste sande måde at kende en cykels vægt på, er selv at finde ud af det hos den lokale forhandler. I stedet for en traditionel sadelpind har Defy Advanced SL en integreret sadelpind, hvilket vil sige, at sadelrøret er forlænget med en dråbeformet overdel. Sadlen sidder på en sadelholder, der sættes ned over overdelen og fastspændes. Rammen leveres med en lang overdel, der skæres til, så den passer til den enkelte rytter. Herefter kan sadelhøjden finjusteres med afstandsstykker, der fås i tre forskellige højder og placeres inde i sadelholderen mellem dens top og toppen af den dråbeformede overdel. Dråbeformen bevirker, at man ikke behøver at bekymre sig om at placere sadlen i rammens centerlinje.

Hjul
Det prøvekørte stel var udstyret med et sæt Giant DT Swiss P-SLR1, som er til dæk og slange, men også forberedt til slangeløse dæk. Det er et par lette allround-hjul på 1.410 g. De har sort-anodiserede aluminiumsnav med lukkede schweiziske lejer. De lave, sorte fælge på 21 mm er i scandium og har afdrejede bremseflader med slidindikatorer. Den bageste fælg har en asymmetrisk profil for at afbalancere kassetten og forøge den laterale stivhed samt give en mere ensartet spænding i egerne, hvilket alt sammen skulle give et stærkere og stivere hjul. P-SLR1 er med mørke, flade og aerodynamiske Aerolite-eger i rustfrit stål. Forhjulet har 16 opspændt radialt, mens baghjulets 20 eger er radiale i kædesiden og med et kryds i venstre side. Hurtigskifterne er ikke de gængse med vippearme. Fastspænding sker ved, at man drejer stikakslens to møtrikker. Til sidst spænder man med den venstre møtrik, som har en lille arm. Systemet hedder RWS (Ratchet Wheelmounting System) og er udviklet af DT Swiss. Med RWS sidder hjulene bedre fast, men det er ikke så hurtigt at betjene. P-SLR1 er skabt ud fra ønsket om balance mellem vægt, stivhed og komfort, og resultatet er et par lette hjul med gode rulleegenskaber. De var udmærkede at køre på.

De øvrige komponenter
Den monterede gruppe var Sram Red, som er high end grej. Og når man lige har vænnet sig til, at alle skift styres af en arm i begge greb, er det absolut gode gearskiftere. Både styr og frempind var Giants egne, som kaldes Contact og er fremstillet i aluminium. Pedalerne var et par hvide Look Keo. Sadlen var en San Marco Ponza Power Racing, der er udviklet på basis af den klassiske Era-sadel. Den er polstret med Biofoam og har et åndbart og slidstærkt overtræk i Microfeel. Skinnerne er i titanox. De lette flaskeholdere fra Zipp holder vældig godt på flaskerne, men er lettest at betjene, hvis man kører med store flasker.

Cyklen på landevejen
Prøvekørslen af Defy Advanced SL foregik på sjællandske småveje i oktober, så den kom ud for lidt af hvert og klarede det godt. Cyklen stod sikkert på vejen – også når det gik stærkt. Og i sving og kurver havde jeg glæde af de store lejer i kronrøret. Det er ganske vist en komfort-racer, men den er på ingen måde sløv. Kraftoverføringen er god, og den kan skyde fart. Leverede jeg energien, flyttede cyklen sig. Den er stiv og fin at accelerere på. Cyklen svarer igen, når jeg træder til. Det er ikke ligetil at definere komfort, men når man har det behageligt på en cykel, så er det tæt på. Og jeg følte mig godt tilpas på Defy Advanced SL. Fravær af ubehag, når man cykler to-tre timer, er et andet parameter for komfort. Helt konkret: I over ti år har jeg haft problemer med, at tommel-, pege- og langfingrene begynder at snurre, når jeg kører over en times tid. På Defy Advanced SL var disse gener svagere, og det varede længere, inden de kom, hvilket sandsynligvis både skyldes, at denne cykel har en geometri, der afdæmper stød og vibrationer fra vejen, og at jeg efter et Body Geometry Fit hos Ride4fun er begyndt at indstille mine cykler til en mere afslappet og oprejst kørestilling – hvilket er oplagt på Defy Advanced SL.

Cyklens design
Defy Advanced SL er en markant sloperamme med lavt placerede sadelstag. Flere af rørene tenderer til det kantede uden rigtig at være det. Designet domineres af det kraftfulde skrårør og partierne ved kronrøret og kranken. Den integrerede og dråbeformede sadelpind er også et markant træk. Når jeg betragter cyklen, er der hver gang et område af rammen, der tiltrækker sig min opmærksomhed. Det er der, hvor overrør og sadelstag møder sadelrør. Jeg er på ingen måde afklaret på, hvad jeg synes om dette skæve kryds, hvor det nærmest trapezformede sadelrør i en slags vridende bevægelse ændres til en dråbeformet sadelpind. Farvemæssigt holder Defy Advanced SL sig til en ret enkel palet, der domineres af den lakerede og sorte kulfiber, som får modspil af stafferinger og typografi i hvidt og sølvgråt. I øvrigt er alle de monterede komponenter holdt inden for disse valører. En fiks detalje er den hvide bagkant på forgaflen, som slanker denne del af cyklen. Men hvad er det så for signaler, designet udsender? Uden at være alt for skråsikker synes jeg, at det er noget med at følge tidens hippe strømninger, hvilket passer godt med, at nogle af cyklens designere bor og arbejder i Californien. Denne udgave af Defy er et stykke design, som med et enkelt og neddæmpet udtryk ikke holder sig tilbage fra at udfordre konventioner og overskride grænser – ikke en brølende futurisme, men et stille haiku-digt, som visualiserer, at sådan kan en cykel også være.

Sadelholderen (den store) på den integrerede sadelpind.

Sadelholderen (den store) på den integrerede sadelpind.

Afstansstykkerne i aluminium til indstillingen af sadelhøjden.

Afstansstykkerne i aluminium til indstillingen af sadelhøjden.

Mødet mellem sadelstag, sadelrør og overrør – et markant punkt i cyklens design.

Mødet mellem sadelstag, sadelrør og overrør – et markant punkt i cyklens design.

Over bagbremsen bliver sadelstagene til en samlet form.

Over bagbremsen bliver sadelstagene til en samlet form. Igen et markant punkt i designet.

Stelgeometrien på Giant Defy Advanced SL st. S.

Stelgeometrien på Giant Defy Advanced SL st. S.

Konklusion.
Da Defy Advanced SL i Danmark kun sælges som rammekit, vil jeg ikke her forholde mig til de monterede komponenter.
Defy Advanced SL er et rigtigt godt tilbud til mange motionister. Geometrien gør rammen komfortabel, hvilket man især får udbytte af på de lange ture. Er man til race og har gode ben, så honorerer cyklen ens indsats med fart. Defy Advanced SL koster som rammekit 20.999 kr. Denne pris skal ses i sammenhæng med, at Giant tilbyder en garanti på livstid for den første ejer, hvilket vel også signalerer, at vi har at gøre med et kvalitetsprodukt.

Fakta om den prøvekørte
Giant Defy Advanced SL
Ramme: Slope i komposit med Toray T800 kulfiber. Compact Road Design og integreret sadelpind (ISP). Fremstillet i Taiwan.
Stelstørrelser: S. Fås i XS; S; M; ML; L og XL.
Forgaffel: Fuld komposit, OverDrive 2 med konisk stilk.
Vægt: Hele cyklen: 7,250 kg.
Farve: Carbonsort med hvide og grå stafferinger/grafik.
Styrfittings: Giant FSA OverDrive 2, integrerede lejer, 1 1/4 og 1 1/2 tomme.
Frempind: Giant Contact i 7050 aluminium, 8 grader, 100 mm.
Styr: Giant Contact i aluminium, 31,8 mm, 42 cm.
Krank: Sram Red, press fit.
Garniture: Sram Red, carbon, 172,5 mm.
Pedaler: Look Keo, hvide (mine egne).
Kæde: Sram Red.
Klinger: Sram Red Powerglide, 53 og 39 tænder.
Kassette: Shimano Dura-Ace CS-7900, 10 speed, 11-25 tænder.
Gearskiftere: Sram Red
Sadel: San Marco Ponza Power Racing, stel i titanox, 273×129 mm.
Sadelholder: Giant i aluminium, fås til både 20 mm og 40 mm justering.
Bremser: Sram Red.
Greb: Sram Red, 10 speed.
Kabler: Gore Ride-on.
Hjul: Giant DT Swiss P-SLR1: Aluminiumsnav med lukkede lejer og fælge i scandium med afdrejede bremseflader og slidindikatorer. 16/20 flade Aerolite-eger:
Hurtigskiftere: Giants egne med stålaksler.
Dæk: Vredestein Fortezza Quattro TriComp, 23 mm, 8-12 bar.
Flaskeholdere: Zipp Composite.
Pris: (Sælges kun som rammekit.) 20.999 kr.
Garanti: Livstid.

Producent: Giant,
www.giant-bicycles.com

Dansk agent: Kenn Nygaard,
knygaard@giant-europe.com