Cykelkrydstogt i Kroatien – De Dalmatinske øer

Updated: september 9, 2014

Kroatien-05
Cykler i samlet flok på lejede mtb – en enkelt er på el-cykel

Af Hanne og Peter Richardt

Vi var med Rubyrejser i uge 38, 2013, hvor vi fløj fra København til Split, fortsatte med bus til havnen, hvor vi kom ombord på båden Adonis. Herfra sejlede vi fra ø til ø (Brac, Hvar, Korcula og Peljesac), den sidste dag sejlede vi til Omis og cyklede videre på fastlandet til Split.

Kroatioen-04
Vores hjem i en uge, båden Adonis, med vasketøj til tørre

Om morgenen efter morgenmad, som kaptajnen og hans kone lavede til os, skulle vores lejede cykler (mtb, der var også el cykler) af skibet. Det kunne være noget af et arbejde, da vores skib kunne ligge som nr. 3 yderst, og cyklerne skulle løftes op over de 2 andre skibe inden vi fik dem på landjorden.

Den første dag skulle vi have indstillet cyklerne, og da vi cykler i motionsklubben RIMO, havde vi hørt, at det var en god ide at tage egne pedaler med, så er man sikker på, at sko og pedaler passer sammen. Vi var også de eneste, der havde sko, pedaler og cykeltøj med… men alle havde cykelbukser med. Lidt misundelige blev de nu alligevel på vores cykeltrøjer, da vi kunne have meget i vores lommer og ikke behøvede rygsæk i varmen og op ad et bjerg…

Når cyklerne og vi selv var kommet godt i land, kunne vi begynde dagens tur, som startede kl. 9:00. Vi kørte i samlet flok enten på langs eller på tværs af øerne, alt efter hvor mange km der skulle køres den dag.

Kroatien-06
Peter viser på kort, hvor vi kom fra, hvor vi er, og hvor vi er på vej hen

Turenes længde var på 25 til 60 km alt efter sværhedsgraden, som godt kunne være 7 – 14 % – alle kom dog op, om det var gående eller cyklende. Som vores guide, Preben, sagde ”der er kun 5-10 min. fra den sidste cyklist til de gående er til tops” hvor vi alle samledes.

Mens vi cyklede, sejlede båden til vores opsamlings- havn, hvor de ventede med frokost, som blev indtaget ombord på skibet ca. kl. 15, alt efter hvornår vi var kommet frem, og om vi kunne nå et bad før eller efter maden (altid 3 retter varm menu).

Der blev også tid til en lille forfriskning, enten øl, vin eller kaffe, som var for egen regning. Der er ikke noget bedre end en kold øl eller hvidvin, efter man har knoklet sig op over bjerget, også selvom man næsten kunne køre i frihjul ned ad.

Koatien-02
Gedestien måtte vi alle af, guiden var også af, men sagde han var kørt op i et stræk, men så er han også alene

Aftensmaden blev indtaget på land, hvor Preben havde fundet eller kendte en god restaurant, som kunne rumme 27 gæster. Det var ikke alle, der gik med, nogle ville andre steder hen eller syntes ikke, de var så sultne efter den sene frokost. (Mad på land var for egen regning).

Vi var 26 gæster ombord, hvoraf 6 personer var fra Norge, en guide og personale (4 personer).

Preben fortalte og viste hver dag efter frokost (genfortalt igen om morgenen) om turen til næste dag. Der blev lavet lidt om på den planlagte rutebeskrivelse pga. en meget kraftig vind/storm, som kaldes Yogo-vinden. Så efter samtale med kaptajnen kunne turen blive vendt, eller vi tog en af de andre øer, alt efter hvilken havn, man kunne komme ind i eller ud af igen.

Det var en dejlig og anderledes tur. Vi har før prøvet cykelferie, dog aldrig med skib, men det er nok ikke sidste gang.

Det kan varmt anbefales, selv- om kahytten var lille, så er der alligevel plads til eget toilet og bad.

Vi takker alle, der var med på turen, for dejligt samvær, stor tak til Preben og også stor tak til bådens personale for den flotte fødselsdagskage, jeg fik med lys i…