3T Accelero 40 PRO

Updated: april 17, 2013

2012-3T-Accelero-40-PRO-004

Prøvekørsel af et sæt hjul med aerodynamiske og halvhøje aluminiumsfælge til dæk og slange

Tekst og foto: Jørgen Sten Nielsen

Italienske 3T har en lang historie som producent af komponenter til racercykler. Den går helt tilbage til begyndelsen af 1960´erne, hvor aluminium var det nye og interessante materiale. Firmaet blev grundlagt af Mario Dedioniggi, som i 1961 startede Tecnologia del Tubo Torinese (TTT), og som det fremgår af firmanavnet foregik det i Torino. I de første år var det især fremstillingen af aluminiumsstyr, man blev kendt for. I løbet af 1980´erne skiftede firmaet navn til 3T, og i 1990´erne bliver man sammensluttet med Gruppo og flytter til Caleppio di Settala nær ved Milano. Efter årtusindeskiftet skifter 3T igen adresse. Denne gang til Madone i nærheden af Bergamo. Det er her, 3T begynder at producere styr, frempinde, sadelpinde og forgafler i kulfiber. I år er den store nyhed fra 3T to serier af aerodynamiske hjul. Først og fremmest Mercurio-serien til cykelløb, som består af Mercurio 40 LTD, Mercurio 60 LTD og Mercurio 80 LTD med forskellige højder af fælge i kulfiber til lukkede ringe, samt pladehjulet Mercurio Disc LTD. I Accelero-serien er der foreløbig Accelero 40 PRO, som har en moderat fælg til dæk og slange fremstillet i aluminium – et allround-hjul til træning og motion. Og det er Accelero 40 PRO, jeg i den første sommermåned har haft lejlighed til at prøvekøre på de sjællandske småveje med en enkelt afstikker til Fyn.

Fælgene på Accelero 40 PRO
De aerodynamiske fælge er fremstillet af aluminiumslegeringen 6000, og de har som finish fået en anodisering i sort, inden bremsefladerne er blevet afdrejede, så den blanke aluminium spiller op mod det sorte. For at give en god aerodynamik har Accelero 40 PRO et par lidt højere og lidt bredere fælge end andre hjul af denne type. Højden er 37 mm, og bredden er øget fra 21 til 23 mm, hvilket er sket på baggrund af computerberegninger. I det hele taget er hjulenes aerodynamiske design lavet ud fra samme R&D-program (Research & Development), som er brugt til udformningen af Mercurio-hjulene. Hos 3T Cycling har de i et par år arbejdet med aerodynamiske studier for at udforme fælge, hvor parameteret var at skabe en form, der giver minimal luftmodstand og maksimal stabilitet under forskellige og skiftende vindforhold. Undervejs skabte man blandt andet computermodeller af fælgene i 3D, som man så testede i et program, der kræver meget stor computerkapacitet og hedder Navier-Stokes 3D Turbulent Analysis – en virtuel vindtunnel. 

Nav og hurtigskiftere
Accelero 40 PRO er med 3Ts egne nav i blankt aluminium med lidt sort grafik. Navene er med kuglelejer med stålkugler. Forhjulsnavet er til 18 eger, mens baghjulet har 24. Friløbskassette fås i separate versioner til enten Campagnolo eller Shimano/Sram. Navene er udstyret med traditionelle hurtigskiftere i aluminium med stålaksler.

Eger
De klassiske eger med bøjning ved hovedet, som er brugt på Accelero 40 PRO, er de runde og Triple Butted ståleger, Pillar PSR TB2018, som er fremstillet af legeringen Sandvik T302. De er tykkest (2,2 mm) i bøjningen, hvor der er mest stress, mens diameteren kun er 1,8 mm på det lange lige stykke, hvor belastningen ikke er så stor. Egerne i forhjulet er opspændt radialt – lige som venstre side af baghjulet, mens kædesiden bagpå er med et kryds. Niplerne er i messing.

Fornavet med radialt opspændte eger

Fornavet med radialt opspændte eger

Bagnavet med et kryds i kædesiden

Bagnavet med et kryds i kædesiden

På landevejen
Under prøvekørslen kunne jeg konstatere, at Accelero 40 PRO ruller godt, og efter ca. 1.000 km er de lige så runde, som da jeg startede. Hjulene er stive og kontante at køre på, og cyklen står sikkert og stabilt på vejen. Når jeg var kommet i fart, rullede hjulene fortræffeligt. Og de kørte fortsat stabilt, når hastigheden nærmede sig de 50 km/t. Men de er ikke så komfortable. Man mærker alle vejbelægningens ujævnheder. Selv om det er stive hjul, havde de dog lidt lateral fleksibilitet, når jeg var oppe at stå på de stejle stigninger. I sidevinden var de 37 mm høje fælge, lige så upåvirkede som helt lave fælge. Det var også ubesværet at komme rundt i svingene. I det hele taget oplevede jeg, at Accelero 40 PRO er et par gode og rigtig stive allround-hjul. Jeg synes faktisk, at det i modvinden var lettere at træde cyklen med disse hjul. Prøvekørslen foregik på et sæt grønne Vredestein Fortezza Pro TriComp, 700×23 mm, der er beregnet til et dæktryk på 8-12 bar. Man bør dog være opmærksom på, at hjulenes fælgbånd fortæller, at de er designet til et tryk på max 10 bar. Normalt kører jeg med 7,5 bar, så jeg valgte 8 bar. Det er i øvrigt et par gode dæk, der ikke punkterede de første 1.000 km selv om jeg også var på landevejen i kraftigt regnvejr. Dækkene fik heller ikke særligt mange skrammer. Slangerne var også fra Vredestein, og folkene hos EnergySport havde monteret et par med korte ventiler på 45 mm. Det gik lige, men jeg vil foretrække ventiler på 60 mm til Accelero 40 PRO. Det vil gøre pumpningen efter slangeskift meget lettere. Efter en af mine lange prøveture erfarede jeg, at man skal være opmærksom på, at der kommer vand ind i fælgen, når man er ude i regn. Efter regnvejrskørsel bør man udlufte fælgene.

Design
De halvhøje og sort-anodiserede aluminiumsfælge med afdrejede bremseflader, hvid grafik og stafferinger, der er kombineret med blanke nav og eger, vil tage sig godt ud på de fleste cykler. Designets elementer matcher godt og signalerer fart over feltet uden at være overvældende. Men da grafikken og stafferingerne er klæbet på, kan jeg være lidt usikker på, hvor længe det holder.

Konklusion
Accelero 40 PRO er et sæt gode og responderende allround-hjul med moderate fælge i en aerodynamisk udformning. Prisen er overkommelig. Og da 3T har øget garantien med et ekstra år, må de tro på deres produkts holdbarhed.

2012-3T-Accelero-40-PRO-på-Look-586

Accelero 40 PRO blev prøvekørt på min Look 586

Fakta om Accelero 40 PRO
Nav: 3T. Kuglelejer med stålkugler.
Kassettehus: Aluminium. Separate til Shimano/Sram og til Campagnolo.
Fælge: Sort-anodiseret aluminium 6000 med afdrejede bremseflader. 37 mm høje, 23 mm brede.
Eger: Pillar PSR TB 2018, runde ståleger, 18/24.
Vægt: Forhjul: Ca. 850 g. Baghjul: Ca.1.030 g. Sæt: Ca. 1.880 g.
Hurtigskiftere: 3T i aluminium med aksel i stål.
Features: Slidindikator i bremsefladen.
Fremstilling: Taiwan.
Pris: 3.999 kr.
Garanti: Tre år.

Producent: 3T Cycling, www.3tcycling.com
Distributør: EnergySport, www.energysport.dk